Wacht even, vandaag?! Daar dient zich dan toch wel een serieus anachronisme aan. Wel, precies! Aston Martin bouwt een serie van vijfentwintig kopieën van de legendarische DB5 uit Goldfinger. Gadgets incluis.
Continuations zijn een trend
Aston Martin melkt hier schaamteloos z’n geschiedenis uit. De 25 toekomstige eigenaars die elk 2,75 miljoen pond veil hadden voor de kopieën liggen er niet van wakker, maar er zijn ook heel wat ontstemde reacties. Dat is niet voor het eerst. Bentley besloot onlangs de legendarisceh Blower weer in productie te nemen, en kreeg prompt op z’n donder van eigenaars van een écht exemplaar.
Oude modellen tegen een fors bedrag opnieuw bouwen, is een heuse trend bij de Britse autobouwers. Jaguar heeft er zelfs al drie verschillende gemaakt. De klassiekerafdeling van het merk maakte eerst een nieuwe XKSS, vervolgens een E-Type Lightweight en dan de D-Type. In het begin werd er gebruikt gemaakt van verloren gegane chassisnummers, waardoor de auto’s voor de wet zelfs echte klassiekers werden die op de openbare weg werden gebruikt. De Aston Martin, Bentley en recente Jaguars kunnen dan weer alleen op een afgesloten omloop uitgelaten worden, maar ook dat schijnt het gefortuneerde cliënteel niet te deren.
Bond, James Bond
De DB5’s zijn gebaseerd op het exemplaar dat werd ingezet voor de James Bond-film Goldfinger uit 1964. Ze krijgen roterende nummerplaten, twee nepmachinegeweren, een kogelwerend scherm dat uit de koffer schuift (kogelwerend glas bestond nog niet), uitschuifbare stootbeugels en zo meer… Op mechanisch vlak zijn het relatief getrouwe kopieën. Een 4-liter zes-in-lijn met carburatoren wekt 290pk op. Stuurbekrachtiging is er niet.