Aan het begin van de corona-uitbraak, zorgden de (beperkte) lockdownmaatregelen, voor een gevoelige daling van de verkeersdruk. Er stonden vaak zelfs minder files dan tijdens vakantieperiodes. Nu ondergaat de drukte logischerwijze de tegengestelde evolutie. Er is steeds meer verkeer. Het Vlaamse verkeerscentrum voorspelt door de laatste versoepeling, die vandaag inging, vooral een zwaardere avondspits.
Structurele files zijn terug
Tijdens de eerste week van juni nam het autoverkeer met 5,1% toe en werd er 3,4 procent meer vrachtverkeer geregistreerd. Maar de verkeersdrukte groeit al sinds begin mei weer gestaag. Afgelopen week doken ook de structurele files weer op. Die komen voor op plaatsen waar de wegcapaciteit, de inrichting of de verkeersregeling ervoor zorgt dat er onvoldoende doorstroming mogelijk is. Tot begin juni waren de structurele problemen op de Vlaamse wegen grotendeels verdwenen.
Nog altijd minder verkeer dan voor coronacrisis
Toch blijft de filedruk tijdens de eerste week nog veel lager dan gebruikelijk is deze tijd van het jaar. Het Vlaamse verkeerscentrum becijferde dat er tijdens de eerste week van juni gemiddeld 51% minder files stonden dan in de eerste helft van maart.
Verkeersdruk lange tijd lager?
Heel wat verkeersspecialisten gaan ervan uit dat de verkeersdrukte lange tijd lager zal blijven dan voor de coronacrisis. Daarvoor wordt onder meer gekeken naar een groter aandeel thuiswerk. Veel bedrijven hebben die formule tijdens de eerste golf van de coronacrisis immers (noodgedwongen) ontdekt. Maar ook de economische gevolgen zullen spelen. Een toename van de economische activiteit in een land levert steevast meer verkeer op, een afname het tegendeel.