BMW introduceert een nieuwe generatie van z’n zescilinder turbodieselmotor. Een centrale die al jaren te boek staat als een heuse krachtpatser die ook zuinig met brandstof kan omspringen. Hij krijgt nu meer vermogen en elektrische ondersteuning. Het belangrijkst van al: hij voldoet na de aanpassingen aan de (volwaardige) Euro 6d-uitstootnorm. Gelukkig, want BMW’s die met de huidige motor geleverd worden, zijn vanaf 1 september 2027 al niet meer welkom in steden als Antwerpen en Gent.
Dezelfde basis, meer elektrische ondersteuning
Aan de cilinderinhoud van de zelfontbrander wijzigt niets. Aan de drukvoeding (twee turbo’s), de injectie en de uitlaatgasbehandeling des te meer. En voortaan wordt de eenheid gekoppeld aan een elektrische installatie met 48V. Zo’n mild hybridsysteem biedt bij zware belasting ondersteuning en zorgt er ook voor dat de motor, bijvoorbeeld bij het uitbollen, langer uitgeschakeld kan blijven. Een lapmiddeltje dat tijdens de officiële verbruikscyclus enkele broodnodige grammetjes uitstoot scheelt.
Twee vermogensversies van BMW drieliter diesel
In Beieren hebben ze twee versies van de motor klaar. Eentje voor de ’30’-diesels (de 730d, X3 xDrive 30d, X4 xDrive 30d, X5 xDrive30d en X6 xDrive30d) die 286pk en 650Nm opwekt. Dat is 15pk en 15Nm meer dan voorheen. Maar er is er ook een voor de ’40’-diesels. Dan al meteen 340pk en 700Nm snel. Die komt onder meer in de 740d xDrive, de X7 xDrive40d, X4 M40d…
Gemiddeld gaan de prestaties er in de honderdsprint met twee tienden op vooruit ten aanzien van de vorige evolutie van het blok. Maar het gaat vooral om het verbruiksgemiddelde. Dat schommelt voor de meeste versies tussen 4,8 en 6,2l/100km.
Vanaf deze zomer bouwt het merk ze in de eerste modellen in.