Al sinds november bouwt Volkswagen z’n eerste specifiek ontwikkelde elektrische auto: de ID.3. Maar de auto in het Golf-segment wordt niet uitgeleverd. Eerst klonk het bij VW dat er gewacht werd op een groots evenement waarbij alle klanten van lanceereditie - de First Edition - gezamenlijk hun auto in ontvangst konden nemen. Later lekte echter uit dat het model met grote softwareproblemen zou kampen.
Aanhoudende softwareproblemen voor VW ID.3
Of de problemen dit jaar nog van de baan geraken, is niet zeker. Maar Volkswagen start deze zomer wel de leveringen van het model op. Veel keuze heeft de autobouwer daarin niet. De ID.3 is een cruciale factor in het reduceren van de CO2-afgifte van het merk. Die uitstootdoelstellingen zijn de strengste ter wereld en storten de Europese autosector in chaos. De ID.3 zal bij levering echter niet over alle digitale functies beschikken. De fabrikant heeft het over ‘essentiële functies’. VW belooft dat de andere later worden toegevoegd.
Computer die draadloze updates regelt, vormt het probleem
Volgens het Duitse blad Der Spiegel is de computer die de permanente gegevensuitwisseling met internet, het probleem. Die regelt ook de beloofde draadloze updates, zoals Tesla al jaren doet. De probleemwagens zullen dus voor een eerste aanpassing naar de dealer moeten. Latere updates zouden wel gewoon draadloos kunnen verlopen.
Klanten die soms al bijna een jaar geleden een bestelling plaatsten, worden deze zomer dus wel bediend. De prijs van de elektrische ID.3 gaat van ongeveer 40.000 euro tot meer dan 50.000 euro. Er zijn twee batterijpakketten beschikbaar: 58kWh voor een rijbereik van 330km en 77kWh waarmee je tot 550km ver kan rijden.