De Mercedes E-Klasse kreeg al een opfrisser. Eentje waarbij vooral de kont grondig herwerkt werkt. Dat de Coupé en Cabrio ook op de agenda van de esthetisch chirurg stonden, was dus een uitgemaakte zaak. Dit is het resultaat van die nip & tuck.
De twee E-Klasses krijgen ook hier weer een neuscorrectie. De esthetische ingrepen zijn er identiek aan die van de berline en break die eerder al werden voorgesteld. Wat kleinere koplampen en een grotere grille waarvan de trapeziumvorm voortaan omgekeerd is. Net als bij de CLA en CLS. Achteraan, waar het gretigst werd ingegrepen bij de conventionele koetswerkvormen, werd de scalpel ditmaal wat rust gegund. Daar zijn de aanpassingen uitgesproken subtiel.
Hey Mercedes!
Mercedes vertelde ons onlangs nog tijdens een (online) conferentie dat z’n klanten gretig gebruik maken van de stembesturing van het MBUX-infotainmentsysteem. Het overgrote deel praat tegen z’n Mercedes. Iets wat wij alleszins, ook gebaseerd op eigen ervaringen, graag met een korrel zout nemen. Zeg ‘Hey Mercedes’ tegen je luitervinkende auto-met-ster en hij ontleedt je commando’s. Binnenkort kan je er zelfs eten mee bestellen.
Wanneer de vernieuwde Coupé en Cabrio in juli bij de dealer arriveren is dat vooral met microhybrides onder de kap. Heel wat van de vier- en zescilindermotoren krijgen 48V elektrische ondersteuning om het verbruik en de uitstoot te reduceren.
Nieuw stuur
Tenslotte hebben de Duitsers zich ook ingespannen om de rijervaring van de twee meest exotische E-Klasses veiliger en serener te maken. Onder meer de actieve stuurhulp werd fors verbeterd. Daarom heb je ook hier dat nieuwe stuur, waar we het hier al eens uitgebreid over hadden.