Autoverhuurgigant Hertz is failliet

Vergroot foto
Door: BV 24-05-2020

De coronacrisis brengt automerken in de problemen. Maar autoverhuurders zitten ook met hun handen in het haar. Autoverhuurgigant Hertz, met wereldwijd meer dan 700.000 (!) auto’s in de verhuur, struikelt in elk geval over de maandenlange stilstand. Zoals eerder al werd gevreesd, vraagt het bedrijf nu het faillissement aan. Het gaat ten minste om de Amerikaanse en Canadese activiteiten van het bedrijf. Of ook in Europa een soortgelijke stap noodzakelijk zal blijken, is nog niet zeker.

Hertz wil doorstarten met helft personeel

Hertz was de afgelopen weken op zoek naar een oplossing voor haar financiële besognes. Het onderhandelde over het annuleren van de aankoop van honderdduizenden nieuwe auto’s en het bekeek een schuldherschikking met de banken. De verhuurder heeft ongeveer een miljard dollar op haar rekening, maar ze heeft ook bijna 16 miljard dollar schulden. Omdat de onderhandelingen niet het verhoopte resultaat opleverden, vraagt het bedrijf het faillissement aan. Dat treft niet alleen verhuurmerk Hertz, maar ook dochterondernemingen Dollar, Thrifty en Firefly.

In deze coronatijden opereert het bedrijf met een minimumdienstverlening. Die blijft gewoon doorlopen. Onder de Amerikaanse wetgeving kan het bedrijf de continuïteit verzekeren terwijl het een grondige reorganisatie uitwerkt. Hertz wil onder meer de helft van z’n personeel op straat zetten.

Stuikt de occasiemarkt nu in elkaar?

De Amerikaanse automarkt vreest intussen dat Hertz honderdduizenden jonge occasies zal verkopen. De prijs van tweedehandswagens daalde in de VS al met ruim 30% sinds het uitbreken van de coronacrisis. Wanneer Hertz plots nog een grote hoeveelheid auto’s van de hand doet, zouden de nadelige gevolgen daarvan ook heel wat autodealers de kop kunnen kosten. Dat vrezen vakorganisaties aldaar.

In Europa verhuurt Hertz zo’n 200.000 auto’s. De precieze gevolgen voor de werking van de autoverhuurder op ons continent zijn nog niet bekend.

Geef commentaar
comments by Disqus