Renault keilt de Scénic, Espace en Talisman uit z’n gamma. Het merk moet besparen en zal zich meer toeleggen op SUVs. Dat weet vakblad Automotive News dat zegt dat de beslissing nog niet formeel is. Het nieuws is nog niet door het merk zelf bevestigd.
Geen heilige huisjes
Tenminste twee van de modellen op de schopstoel kan je beschouwen als voormalige hoekstenen van het merk. Renault introduceerde de Espace al in 1984 en verkocht er sindsdien meer dan 1,3 miljoen stuks van. De vraag naar grote monovolumes taant echter al jaren. Onlangs besliste de VW-groep om dezelfde reden ook de productie van de Volkswagen Sharan en broertje Seat Alhambra stop te zetten. En bij Ford sneuvelt ook de Galaxy. Renault zag de moeilijkheden aankomen bij de jongste generatiewissel van z’n grote SUV en gaf die daarom een avontuurlijker uiterlijk. Dat mocht niet baten.
Compacte monovolumes hebben het evenmin makkelijk. Ook dat is geen nieuws. De Scenic was ooit een regelrechte cash-cow voor de Fransen. Maar de jongste generatie die nog steeds bestaat in twee versies - één voor vijf en één voor maximaal zeven inzittenden - loopt niet goed genoeg. Ook daar trachtte Renault het tij nog te keren. Hier werden beide modellen op een uiterlijk getrakteerd dat veeleer neigt naar dat van een conventionele hatchback.
Franse merken spelen niet meer mee
Ooit speelden de Fransen nog aardig mee in het segment van de limousines-met-klasse. Toen je kon gaan kiezen tussen een Peugeot 605, Renault Safrane en Citroën XM bijvoorbeeld. Maar ze zijn inmiddels helemaal van het speelveld verdwenen. Renault kwam eerst nog met een relatief succesvolle Laguna, maar de Talisman lijkt niet meer overeind te blijven. Vorig daalde de verkoop ervan met 20%.
Meer nadruk op SUVs
De klemtoon komt in de toekomst meer te liggen op SUVs. Er wordt gedebatteerd over een opvolger van de Renault Kadjar met vijf of zeven zitplaatsen. Wanneer de drie bedreigde modellen effectief uit de catalogus verdwijnen, is nog niet duidelijk. Het gaat immers om relatief jonge modellijnen die in principe nog jaren mee kunnen.
5 miljard staatssteun om gevolgen coronacrisis te verteren
Renault wil met de operatie uiteraard kosten besparen. Dat is nodig. Afgelopen jaar maakte het bedrijf voor het eerst in tien jaar verlies. Dit jaar komen daar grote extra uitdagingen bij. Eigenlijk zaten de merken al met de handen in het haar omwille van de nieuwe Europese uitstootdoelstellingen. En nu daar ook nog de gevolgen van de heersende coronacrisis bijkomen, worden de messen bovengehaald. Renault onderhandelt nog met de Franse staat om staatssteun. Het wil 5 miljard euro om de economische crisis het hoofd te bieden. De Franse overheid is zelf ook aandeelhouder. Ze bezit 15% van het merk.