In de autosector werd al voor het uitbreken van de coronacrisis flink gesaneerd. Daarvoor zijn verschillende oorzaken. Er was een wereldwijde groeivertraging bijvoorbeeld. Maar er zijn ook de nieuwe uitstootnormen van de Europese unie. Die dwingen tot elektrificatie en grote investeringen. De autobedrijven zijn niet van plan die uit hun winst te laten komen en daarom wordt er bezuinigd. Mercedes, Audi en BMW zetten samen al tienduizenden mensen aan de deur. Volvo vervoegt nu het lijstje.
Niets te maken met coronacrisis
Op het Zweedse hoofdkwartier bij Volvo, waar zo’n 24.000 man werkt, moet een deel van het personeel afvloeien. Maar het aantal naakte banen dat verloren zal gaan, tikt voorlopig niet hoger af van 1.300. Er werken echter ook zo’n 2.000 consultants met tijdelijke overeenkomsten en die wil Volvo liever niet verlengen.
Volvo benadrukt dat de zaden voor deze ontslagronde al voor de COVID-19-pandemie gepland waren. En ook dit bedrijf verwijst naar de focus op elektrificatie en de grote investeringen die daarmee gepland gaan. Het gros van de ontslagen valt in de afdelingen die zich bezig houden met ontwikkeling en validering van verbrandingsmotoren.