Elk jaar berekend ACEA, de koepelorganisatie van Europese autoconstructeurs, hoe groot de bijdrage is van autogebruik aan het Europese budget (zie rapport hier). Op zowel de aankoop als het gebruik van de auto werden vorig jaar in Europa zo maar eventjes 440,4 miljard aan belastingen geheven. Maar nergens was de bijdrage per inwoner zo hoog als in ons land.
Autogerelateerde belasting in Europa
Land | Inwoners | Autogerelateerde taks | Belasting per inwoner |
Oostenrijk | 8850000 | 14300000000 | 1615,8 |
België | 11460000 | 20700000000 | 1806,3 |
Duitsland | 83020000 | 93400000000 | 1125,0 |
Denemarken | 5806000 | 6700000000 | 1154,0 |
Spanje | 46940000 | 30000000000 | 639,1 |
Finland | 5518000 | 8100000000 | 1467,9 |
Frankrijk | 66990000 | 83900000000 | 1252,4 |
Griekenland | 10720000 | 7400000000 | 690,3 |
Ierland | 4900000 | 6200000000 | 1265,3 |
Italië | 60360000 | 76300000000 | 1264,1 |
Nederland | 17280000 | 21500000000 | 1244,2 |
Portugal | 10280000 | 9600000000 | 933,9 |
Zweden | 10230000 | 8100000000 | 791,8 |
Engeland | 54990000 | 54100000000 | 983,8 |
Europees gemiddelde | 1159,6 |
België heeft niet alleen een ongekend ingewikkelde autofiscaliteit. Ons land kent per inwoner ook de hoogste belastingdruk van allemaal op zowel de aankoop als het gebruik van de auto. Aan BTW, taksen, accijnzen, rijtaksen allerhande… (een auto wordt in ons land gemiddeld al 10 keer belast voor je de eerste kilometer hebt gereden) betaalde de Belg vorig jaar 20,7 miljard euro. Dat komt neer op 1.806 euro per inwoner. Ons land steekt daarmee met kop en schouder boven de andere Europese landen uit.
Belg betaalt 55% meer dan Europees gemiddelde
In Europa betaalt elke inwoner gemiddeld 1.160 euro per jaar belasting op een auto, maar de regionale verschillen zijn groot. Spanje en Griekenland zijn het goedkoopst. Daar kost autobezit en gebruik gemiddeld minder dan 700 euro per jaar. Bijna een derde van wat het in ons land is. Na België zijn ook Oostenrijk (1.615 euro per capita per jaar) en Finland (1.467 euro per capita per jaar) echte uitschieters. Het cijfer wordt vanzelfsprekend beïnvloed door het percentage aan autobezit van de bevolking, maar voor het eindresultaat - de bijdrage aan de staatskas - is dat van geen tel. Er zijn overigens nog landen, zoals Duitsland, waar het autobezit vergelijkbaar of hoger is dan bij ons.
Nederland, dat te boek staat als een land dat zwaar belast (en waar brandstof tegenwoordig bijvoorbeeld duurder is dan in ons land), scoort amper 10% boven het Europese gemiddelde. De Belg betaalt 55 procent meer.
De automobilist betaalt nog meer
Inkomen uit bekeuringen (Vlaanderen heeft één van de hoogste concentraties flitspalen ter wereld) en lage-emissiezones zijn niet opgenomen in deze cijfers.
Cijfers: ACEA / Eurostat