Gaat uw garage nu open op 4 mei, op 11 mei of helemaal niet?

Vergroot foto
Door: BV 27-04-2020

Afgelopen vrijdag stelde de Nationale Veiligheidsraad een schema voor de versoepeling van de heersende coronamaatregelen voor. Tal van sectoren keek uit naar het opheffen van de beperkingen. De autosector was geen uitzondering, maar er is grote teleurstelling over de aanhoudende onduidelijkheid bij de vakorganisaties Traxio en Febiac.

Overheid blinkt uit in onduidelijke communicatie

Op maandagochtend had de overheid nog steeds de informatie op haar website over het coronavirus niet aangepast met de nieuwe informatie sinds vrijdagavond. Terwijl de publicatie van de betrokken besluiten in het Belgische staatsblad uitblijft, strooien verschillende actoren bij zowel professional als publiek steeds meer onduidelijkheid.

Autosector wil weer aan de slag en kan dat op veilige manier

Geen mens die nog uitgelegd krijgt waarom sommige dingen verboden blijven
Duidelijkheid is inmiddels wél waar de autosector op zit te wachten. Op dit ogenblik lijkt het erop dat professionele activiteiten op 4 mei hervat kunnen worden en dat garages - mits inachtname van de nodige voorzorgsmaatregelen - hun activiteiten aan particulieren kunnen hervatten op 11 mei.

Bij de professionals uit verschillende nevensectoren groeit inmiddels de frustratie. Heel wat activiteiten kunnen immers uitgevoerd worden met een beperkt besmettingsgevaar. Nieuwe auto’s kunnen individueel afgeleverd worden, voor een herstelling of onderhoud een sleutel deponeren in een sleutelschuif is risicoloos en er is geen mens die uitgelegd krijgt dat je door elkaar mag lopen in tuincentra, maar dat een carwash waar je in je auto blijft zitten, verplicht gesloten blijft.

“Er gaan bedrijven over de kop”

Worden de activiteiten op 4 mei ten minste gedeeltelijk hervat, dan is de impact op de sector al ernstig. Op dit ogenblik is het aantal inschrijvingen van nieuwe en occasiewagens (voorlopige cijfers voor de maand april) met zo’n 90% afgenomen. Febiac gaat ervan uit dat de markt voor nieuwe wagens in ons land dit jaar krimpt van ongeveer een half miljoen naar 430.000 stuks.

Bij Traxio, dat de garagehouders vertegenwoordigt, heeft men het nu al over “liquiditeitsproblemen bij heel wat garagehouders”. Dat er bedrijven zullen sneuvelen is zeker. De totale impact op de jaarcijfers wordt er, bij een verre van zekere herstart op 4 mei, ingeschat op zo’n 20%.

Geef commentaar
comments by Disqus