De olieprijzen op de internationale markten zijn historisch goedkoop. Amerikaanse schalie-olie dook vorige week zelfs onder nul. Verkopers betaalden toen klanten voor een vat. Tegelijk dook de prijs van een vat relevantere Brent-olie onder 10 dollar. Vorig jaar kostte dat nog gemiddeld 64 dollar.
De olieprijs, nu amper meer dan 9 dollar voor een vat Brent-olie, staat op z’n laagste peil sinds 1998. De prijsdaling ten aanzien van vorig jaar bedraagt zo maar eventjes 86%.
Prijs brandstof kan niet meer lager
De historisch lage brandstofprijzen zullen aan de pomp niet meer zorgen voor een verdere drastische daling van de prijzen. De prijs van de grondstof maakt immers slechts een klein deel uit van de prijs die consument betaalt. De grondstof moet immers ook nog verwerkt en getransporteerd worden. Bij ons bestaat een aanzienlijk deel van de prijs bovendien ook nog uit accijnzen en BTW.
In de VS, waar afhankelijk van de staat de brandstof erg weinig belast wordt en de logistieke keten kort is (lokale oliewinning en raffinage), dook de literprijs inmiddels onder 30 cent. Bij ons is een prijs van minder dan 90 eurocent per liter zelfs in het gunstigste scenario weinig realistisch. Het grootste deel van de prijs van brandstof bestaat immers uit belastingen. Zie meer details over de samenstelling van de prijs hier.
Lage prijs kan nog maanden aanhouden
De oorzaak voor de lagere prijs heeft te maken met een lagere vraag die het gevolg is van de COVID-19-pandemie. Dat is evenwel niet de enige reden voor de historisch lagere tarieven. Ook spanningen binnen de OPEC, de federatie van olieproducerende landen, duwen de prijs omlaag. Er is grote onenigheid tussen Rusland en Saoudi-Arabië over de te volgen strategie. Rusland wordt daarbij algemeen aanzien als de winnaar. Dat land is immers ’s werelds derde olieproducent en kan omwille van technische en geografische redenen rendabel olie winnen aan zeer lage prijzen. In het Midden-Oosten zijn de condities anders - daar wordt momenteel met verlies gewerkt.
Er wordt inmiddels al geruime tijd koortsachtig overlegd tussen de verschillende leden van de OPEC om bijkomende productie-restricties op te leggen. Gebeurt dat in combinatie met een normalisering van de vraag naar ruwe olie, dan zou de prijs plots de hoogte in kunnen schieten. De actuele maximumprijzen van benzine, diesel, stookolie en LPG vind je hier.
Grote voorraden als buffer tegen volatiele prijs
Heel wat experten gaan er evenwel van uit dat de prijs voor de consument aan de pomp nog langere tijd, misschien wel tot een half jaar, laag blijft. Dat komt omdat landen, producenten, verdelers en consumenten van de voordelige prijs profiteerden om hun voorraden aan te vullen. Die zijn inmiddels bijna allemaal vol. Van de stookolietank bij je thuis tot de gigantische tanks bij raffinaderijen.
Verschillende organisaties vroegen zelfs al toestemming aan overheden om de oliepijpleidingen, die duizenden kilometers lang zijn, ook te kunnen gebruiken voor opslag.
Benzine en diesel nog maanden goedkoop
Die grote voorraad zal straks een buffer vormen tegen plotse prijsstijgingen. De prijs van benzine- en diesel zal weliswaar fluctuaties tonen, maar onder experts heerst er algemene consensus dat het ‘geruime tijd’ zal duren eer we weer de pre-corona-prijzen zullen moeten betalen.