De zondvloed aan nieuwe stekkerhybrides zal nog een ganse tijd aanhouden. Europa wil immers dat die de norm worden, voor we straks allemaal elektrisch gaan (moeten) rijden.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
Lig je niet meteen wakker van het budget van een grote stekkerhybride, dan is deze Audi A6 Avant misschien wel je ding. Je krijgt de volstrekt willekeurige type-aanduiding “55 TFSI e quattro” op de kofferklep en hebt behalve een tweeliter viercilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft, ook nog een elektromotor die de achterwielen bedient. Samen goed voor 367pk en 500Nm en vierwielaandrijving.
Elke nacht aan de stekker
Snel is de stekker-Avant daar alvast wel mee. Je kan naar 100 in 5,7 tellen. De accu van leeg naar 100% krijgen is weer een ander verhaal. Daarvoor moet hij minstens 2,5 uur aan een laadpaal (bij thuisladen wordt dat algauw een ganse nacht). Je krijgt er dan amper 51km elektrisch rijbereik (volgens de WLTP-cyclus) voor in de plaats. De fiscaliteit is wel gunstig omdat al dat elektrisch verbruik niet aangerekend wordt. Je tikt daardoor af op een officieel verbruik van hooguit 2,1l/100km of 48g/CO2/km.
Bagageruimte schiet er bij in
De 14,1kWh grote accu zit onder de koffervloer. Audi stoeft met een vlakke laadvloer wanneer de bank plat ligt, maar de batterij gaat wel met een brok laadcapaciteit lopen. In een A6 Avant met alleen een brandstofmotor past 565l bagage. Daar schiet nu nog 405l van over. Dat zijn twee luchthaventrolleys die verdwenen zijn.