Een compacte crossover op basis van de Toyota Yaris. Dat was het grote nieuws dat de Japanse gigant klaar had staan voor een debuut op het ter elfder ure omwille van de coronacrisis afgelaste Autosalon van Genève. Er werd daarom nog wat langer op het ei gebroed, maar nu is het kuiken er ook echt. Je hoeft overigens nog niet meteen naar de dealer te hollen. Daar komt hij pas in 2021 aan.
Toyota presenteert Yaris Cross
De Yaris Cross - want dat is de weinig originele naam die erop wordt gekleefd - herbruikt de architectuur van de gewone Yaris. Z’n wielbasis is met 2,56m bijvoorbeeld identiek. Dat hij desondanks toch een fikse 24cm groter is, hebben we volledig aan overhangen te danken. Hij tikt uiteindelijk af op 4,18m. Nog steeds 20cm korter dan de opvallend gelijnde Toyota C-HR. De ophanging is aangepast om 3cm meer bodemspeling te geven, maar dat gebeurde zonder structurele aanpassingen. Alleen een ander setje veren, dempers en - wellicht - en stuggere stabilisatorstang om het wiegen tegen te gaan.
Soberder gelijnd dan Toyota C-HR
Over de lijnen gesproken - die zijn lang niet zo barok als die van z’n grotere broer. Volgens de designers bij het bedrijf is voor de Yaris Cross meer rekening gehouden met de Europese smaak. Dit kleintje is immers specifiek voor dit continent ontworpen, al is dat iets wat automerken bijna altijd claimen. Aan de lanceerkleur, een speciale goud-gele tint, zou je denken dat er ook naar China (waar het model niet op de markt komt) geknipoogd wordt.
Gekende technologie
Toyota pakt inmiddels al decennia uit met grosso modo dezelfde hybridetechnologie. In de Yaris Cross zit de zoveelste iteratie daarvan. Met 116pk is dat zeker geen krachtpatser, maar hij profiteert wel van de trekkracht van de elektromotor. Die werkt permanent samen met een 1,5l driecilinder die opereert met een Atkinson-verbrandingscyclus.
Toyota hoopt in Frankrijk elk jaar 150.000 stuks van de Yaris Cross te bouwen. Wat hij zal kosten is nog niet bekend, maar wie mikt in het midden van de nieuwe Yaris (al een half jaar geleden voorgesteld, maar Toyota afficheert nog steeds geen prijs op haar website) en de C-HR (vanaf 25.110 euro) zit er wellicht niet ver af.