Door de afgevaardigde coronamaatregelen, waarvan het gros al minstens tot begin mei overeind blijft, daalde de verkeersdrukte aanzienlijk. Er is vooral een daling waar te nemen van het verkeer met personenwagens. Dat zou met ongeveer de helft teruggedrongen zijn. Alleen essentiële verplaatsingen zijn immers toegelaten.
Gevolgen van drastische afname van verkeer
Voorlopig heeft die langdure, drastische verkeersafname niet altijd de verhoopte gevolgen. Zo blijkt dat de invloed ervan op de luchtkwaliteit eerder beperkt te zijn. Er was zelfs nog een fijnstofpiek in volle coronacrisis.
Vlottere verplaatsing en minder slachtoffers
Voor de verkeersveiligheid zijn de gevolgen alleszins wel duidelijk. Naar alle waarschijnlijkheid wordt er harder gereden dan voorheen. Cijfers uit België bereikten ons nog niet, maar in enkele van de ons omliggende landen bleek dat er door een daling van de verkeersintensiteit harder gereden wordt. Dat de gemiddelde snelheid ook in ons land omhoog ging, staat echter boven verdenking. Alleen al het wegvallen van nagenoeg alle files, zorgt daar al voor. Net als voor luchtkwaliteit, legt de overheid graag een rechtstreeks verband tussen snelheid en ongelukken.
In de periode van 15 maart tot 30 april vielen in ons land echter spectaculair minder slachtoffers in het verkeer te betreuren. In de periode tussen 2017 en 2019 vielen er gemiddeld 74 doden en 5.894 gewonden. Dit jaar zal dat aantal naar alle waarschijnlijkheid uitkomen op hooguit 25 doden en minder dan 1.900 gewonden. 50 doden en ruim 4.000 letselongevallen minder.
Wat betekenen de cijfers op lange termijn?
Door de uitzonderlijke situatie wordt het evenwel onmogelijk om conclusies op lange termijn te trekken. De cijfers met betrekking tot verkeersveiligheid zullen het ganse jaar vertekend zijn. Vlaanderen stelt op dat vlak trouwens teleur. Hoewel het de ambitie van de overheid is om een sterke daling van het aantal slachtoffers te realiseren, slaagt ze daar niet in. Vlaanderen zet massaal in op een verlaging van de snelheid. Ze doet dat met meer zones 30, bebouwde kommen worden groter, de omstreden verlaging van de snelheid op gewestwegen van 90 naar 70km/u, talloze trajectcontroles en straks zelfs met GAS-boetes voor kleine snelheidsovertredingen. Maar het verhoopte effect blijft uit. In 2019 steeg het aantal slachtoffers op Vlaamse wegen zelfs weer.