Dat er geen oorzakelijk verband is tussen het sentiment dat een model opwekt en hoe het presteert, hoeven we de Auto55.be-lezer wellicht niet meer uit te leggen. Dat is ook niet meer dan logisch - van de miljoenen onderdelen die bepalen hoe een voertuig functioneert, zijn er slechts een handvol die z’n uiterlijk bepalen. In het verleden passeerden zo al auto’s de revue die veel dynamischer bleken dan hun uiterlijk liet vermoeden. We denken aan enkele Jaguars, een Subaru of zelfs een Mercedes C-Klasse. Die laatste kon op een bochtig parcours probleemloos meer dynamisch geprofileerde modellen als een Audi A4 of een BMW 3-Serie afdrogen, maar hij leed niettemin aan een 'bompa-imago'.
Inmiddels zoekt ook Mercedes meer dynamisme op wat uiterlijk betreft. Neem nu de Mercedes CLA - daar druipt het zowat vanaf. En toch zou hier wel eens het omgekeerde waar kunnen zijn. In een test van de vorige generatie CLA zegden we nog dat hij op vlak van weggedrag mijlenver van de C-Klasse bleef. En bij de nieuwe lijkt het probleem niet opgelost.
Mercedes CLA flopt op Elandtest
De Spaanse collega’s van KM77 onderwierpen de nieuwe CLA aan de gevreesde Elandtest. Een test waarbij aan relatief hoge snelheid twee keer brutaal wordt uitgeweken. Weinig kans dat je dat ooit in het echt wil doen, maar het onthult wel onverbiddelijk hoe het met het weggedrag zit.
Mercedes en de Elandtest
Auto’s die falen in een elandtest zijn zeldzaam. Bij Mercedes hebben ze er slechte herinneringen aan. In 1997, toen het merk met de ster z’n eerste compacte auto wilde lanceren, ging die bij de Elandtest over de kop. De beelden van de crashende A-Klasse gingen de wereld rond. Mercedes moest de productie staken en het model aanpassen. ESP werd standaard. Miljoenen kostte dat het merk.
Je zou denken dat geen enkele Mercedes sindsdien nog moeite heeft met die Elandtest, maar in 2015 had de C-Klasse het ook moeilijk.
Maximum 66km/u
En deze CLA? Wel, ook die krijgt van KM77 een buis. In principe moet een auto die marteling kunnen doorstaan bij een snelheid van 76km/u. Slechts uitzonderlijk moet er eens van afgeweken worden. Maar voor de CLA moest de snelheid bijgesteld worden tot 66km/u. En dan nog hadden de testrijders er verschillende pogingen voor nodig.
De CLA doet precies wat je van een auto die zichzelf als dynamisch wil profileren niét verwacht: ondersturen. Dat wil zeggen dat de auto over de voorwielen schuift en veel minder draait dan stuur en voorwielen aangeven. Bekijk de beelden (die je hier op Youtube vindt) nauwkeurig en je ziet wel dat de software probeert om de auto bij te sturen door de achterwielen afzonderlijk af te remmen. Het effect blijft echter beperkt.
Slechter dan Dacia Sandero Stepway en Suzuki Jimny
De vierdeurs coupé van Mercedes gedraagt zich zoals heel wat moderne, door elektronica gestuurde modellen: de draaibeweging van de auto is net zo afhankelijk van elektronica (via de remmen) als van het stuur. Dat zorgt ervoor dat de auto nooit plots eigenaardig reageert, maar de Elandtest illustreert ook dat die oplossing wel degelijk op het weggedrag kan wegen. Al bij al is het resultaat beschamend. Ter illustratie: een Dacia Sandero Stepway kan het tegen 75km/u. Zelfs de korte, hoge en simpele (ophanging met starre assen) Suzuki Jimny kan het twee km/u vlotter dan de Mercedes. Daar sta je dan met je sportieve middenklasser.