De Europese automarkt in februari: minder nieuwe auto’s, stekkerhybrides zijn populairder en SUVs verliezen…
Slechtste februarimaand sinds 2015
In februari werden in Europa in het totaal 1,06 miljoen nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Een cijfer waar de spelers in de autosector niet vrolijk van worden. Het ligt 7 procent lager dan dat van februari een jaar eerder. Een fikse daling, zelfs nog voor de heersende virusuitbraak z’n schokgolf door de economie stuurde. Het was geleden van februari 2015 dat de cijfers nog eens zo slap waren.
Volgens analysebureau Jato Dynamics is de terugval niet alleen te wijten aan druk op de economie, maar ook aan de complexe EU-regelgeving (die overigens almaar ingewikkelder wordt in plaats van eenvoudiger).
De elektrische auto wint aan populariteit
Om de uitstootdoelstellingen die Europa de sector oplegt vanaf dit jaar - een vlootgemiddelde van amper 95g/km, moet de elektrische of geëlektrificeerde (plug-in hybride) auto dit jaar doorbreken. Uit de cijfers van februari blijkt dat het aandeel geëlektrificeerde auto’s in februari gevoelig toenam. Een jaar geleden werden er nog 75.400 hybrides, stekkerhybrides en elektrische auto’s ingeschreven, dit jaar waren dat er al 135.500. Een stijging met 80% die ongetwijfeld te danken is aan de inspanningen van de sector. Het cijfer illustreert evenwel ook hoe onrealistisch de Europese doelstellingen zijn. Om die te realiseren moet de populariteit van geëlektrificeerd rijden dit jaar zo’n 300% hoger liggen dan vorig jaar.
Van de 126.400 geëlektrificeerde voertuigen ging het om 59.000 conventionele hybrides, 28.700 stekkerhybrides en 38.700 zuiver elektrisch aangedreven voertuigen.
De SUV verliest marktaandeel
Er was eerder al een indicatie dat de populariteit van de SUV wel eens zou kunnen tanen. Al uit cijfers van eind vorig jaar bleek een groeivertraging voor het segment, ondanks een nog steeds groter wordend aanbod. In februari verloor de SUV zowaar terrein. Er werden er nog 415.300 van ingeschreven. Dat is 1,7% minder dan een jaar geleden.
Het zijn vooral de kleine SUVs die terrein verliezen. De daling bedroeg er 3,7%. Ze staat in schril contrast met de plotse populariteit van de grote SUV. Daarvan nam het aantal leveringen toe met 17%. Daar gaat het vaak om stekkerhybrides. Het segment van de compacte SUV elektrificeren is minder eenvoudig omdat die auto’s zich dan de markt uitprijzen.
Clio stoot Golf van de troon als populairste auto
In de lijst met populairste automodellen van vorige maand, valt de terugval van de SUV op. De Peugeot 3008 verloor 10%, de VW T-Roc 22%, Nissan Qashqai 13%, VW Tiguan 19%, Renault Captur 20%… Geen enkele SUV staat nu nog in de top 10.
Helemaal bovenaan gebeurde er ook een wissel. De Renault Clio mag zich nu de populairste auto van Europa noemen. Hij stoot daarmee de VW Golf van de troon, al heeft die laatste wel een excuus. Volkswagen voert immers een generatiewissel door en dat gaat altijd gepaard met een dip in de leveringen. Of de Clio z’n koppositie kan behouden wanneer de Golf 8 volop leverbaar wordt, is een open vraag…