Het verkeer op de Belgische wegen en snelwegen is aanzienlijk gedaald sinds het uitbreken van de coronacrisis. Uit cijfers van VRT Verkeer en Be-Mobile blijkt dat door de invoering van de quarantainemaatregelen het verkeer op de snelwegen in ons land met de helft afnam.
Helft minder auto’s op Belgische snelwegen
Al op 16 maart, toen de maatregelen nog jong waren, was er twintig procent minder verkeer dan een week eerder, op maandag 9 maart. Toen beleefde Vlaanderen één van de lichtste ochtendspitsen in tijden. Er stond nauwelijks file, en waar er sprake was van vertraging, was er ook een externe oorzaak. Werken, veelal. Sindsdien nam het verkeer nog verder af. Meer dan de helft van de bedrijven voerde telewerk in. Op 23 maart was de verkeersdruk al met de helft gezakt.
De daling staat nagenoeg geheel op het conto van verplaatsingen met passagiersvoertuigen. Auto’s dus. Het aantal vrachtwagens op het Belgische snelwegnet bleef volgens beide instanties nagenoeg gelijk. De supermarkten moesten zelfs een tijdje een verzet hoger schakelen omdat de rekken steeds weer leeg gekocht werden door hamsteraars, maar die situatie zou inmiddels genormaliseerd zijn.
Nog andere heilzame gevolgen
Bij een daling van het aantal bewegingen hoort niet alleen een lagere filedruk, maar ook een daling van het aantal incidenten en de daarbij horende slachtoffers. Precieze cijfers zijn echter nog niet beschikbaar. Daarnaast lijkt de drastische afname van het autoverkeer (en de daling van het aantal Europese passagiersvluchten van 29.000 tot gemiddeld 6.000 per dag) niet te leiden tot een duidelijke verbetering van de luchtkwaliteit.