Volgens een onderzoek van Britse verkeersveiligheidsorganisatie IAM Roadsmart, is het gebruik van Apple CarPlay en Android Auto achter het stuur erger dan rijden onder invloed van alcohol of drugs.
De grootste onafhankelijke veiligheidsorganisatie van Engeland testte in een gecontroleerde omgeving (lees: laboratorium) hoe bestuurders omgingen met reeks verschillende verkeerssituaties. De testpersonen moesten drie keer precies hetzelfde tracé afleggen. Eén keer zonder infotainmentsysteem, één keer door uitsluitend gebruik te maken van de spraakbesturing en één keer met eveneens stembediening.
Reactietijd de helft langer
Het zal niet verbazen dat het bedienen van Apple Carplay en Android Auto ervoor zorgt dat de bestuurder minder alert reageert op verkeerssituaties. AIM Roadsmart merkte wel op dat bestuurders spontaan trager gingen rijden wanneer ze het systeem bedienden, maar dat zulks niet in verhouding stond tot de tijd die het systeem opslorpte. Spraakbesturing zorgt voor minder afleiding dan het bedienen van het aanraakscherm, maar het blijft problematisch. In de gecontroleerde omstandigheden viel het voor dat bestuurders 12 tot 16 seconden lang niet op de weg letten. Bij een snelheid van 100km/u heeft de bestuurder dan tussen 300 tot wel 500m lang geen idee van wat er rond hen gebeurt. Wanneer ze achteraf over de afleiding bevraagd worden, schat elke bestuurder z’n schermtijd merkbaar kort in dan in realiteit.
Afleiding verantwoordelijk voor 1 ongeluk op 3
De reactietijd is volgens de onderzoekers gelijk die van iemand die 0,8 promille alcohol in het bloed heeft. In Belgie bedraagt de limiet 0,5 promille. Zelfs wie canabis gebruikt is minder afgeleid dan de intotainmentgebruikers. SMSen en het gebruik van mobiele apps zou eveneens minder afleiding veroorzaken. Maar wat er gebeurt wanneer iemand die heeft gedronken met het scherm begint te prutsen, werd niet onderzocht.
Volgens IAM Roadsmart is afleiding de oorzaak van een derde van alle Europese verkeersongelukken. De organisatie roept de sector op om spontaan met test- en keuringseisen voor infotainmentsystemen te komen en te trachten de afleiding minimaal te houden.