Volkswagen wil elektrisch doorbreken. Eigenlijk is het intussen een beetje van moeten. Tegen 2028 wil de groep meer dan zeventig elektrische modellen in de catalogus hebben. En datzelfde jaar moet de productieteller al op 22 miljoen elektrische auto’s staan. Ambitieus. Alleen… voorlopig volgt de klant niet. VW heeft intussen wel ruim 37.000 bestellingen voor de met veel tromgeroffel aangekondigde ID.3 op zak, maar de auto zelf laat op zich wachten, naar verluidt omwille van softwareproblemen. De situatie is zo wanhopig dat VW geproduceerde exemplaren op gigantische parkings zet en die achteraf allemaal handmatig zal updaten…
De klant moét elektrisch kopen
Intussen moet de geldmolen wel blijven draaien. Dat betekent dat de klant moet overtuigd worden om de schijnbaar erg hoge prijs voor een elektrische auto op te hoesten. Het nieuwe favoriete argument van de autosector daarvoor is de ‘totale gebruikskost’ of ‘total cost of ownership’. Alleen pas je daarmee beter op. Het merk (en het is daarin zeker niet alleen) deinst er immers niet voor terug om de waarheid naar z’n hand te zetten.
Is een elektrische auto goedkoper dan een benzine of diesel?
Volkswagen gaf een prijsvergelijking mee voor de Duitse markt. Daaruit blijkt dat een ID.3 op lange termijn goedkoper is dan een VW Golf. Wat had je anders gedacht?
Hoewel bij invoerder ‘D Ieteren ook wordt getimmerd aan vergelijkbare propaganda voor de Belgische markt - met een vergelijkbare uitkomst - zijn de cijfers niet meteen van toepassing voor de consument alhier. De Belgische of Vlaamse overheid geeft immers geen 6.750 euro aankooppremie.
Wat is je basis voor een vergelijking?
De cijfers wringen ook elders. Volkswagen maakt de vergelijking en het baseert zich daarbij op de nieuwe, achtste generatie van de VW Golf (zie test hier). Daarvan zijn de echte instapversies nog niet op de markt, wat de vanafprijs hoger maakt dan hij moet zijn. Meer dan 26.000 euro voor een benzine en meer dan 30.000 euro voor een diesel. Een jaar geleden stond er nog een Golf (VII) in de catalogus die 23.540 kostte voor een benzine en 26.110 euro voor een diesel. Wellicht vallen die minder gunstig uit wanneer ook uitrusting wordt vergeleken, al kan je argumenteren dat ze dé elektrische achilleshiel bij uitstek - rijbereik - evenzeer ontberen.
Eén zekerheid: de kostprijs van een elektrische auto ligt nog niet vast
Verder rijzen meer bedenkingen. Volkswagen gaat immers uit van taksvoordelen en lage elektriciteitstarieven. In Duitsland lijkt gegarandeerd dat elektrische auto’s er nog tien jaar vrij van verkeersbelasting en inschrijvingstaks blijven. In ons land is dat geenszins het geval. En ook goedkope elektriciteit vrij van accijnzen is verre van een zekerheid. Eigenlijk is het tegendeel veel waarschijnlijker: de overheid zal vroeg of laat de lagere belastinginkomens uit een verschuiving naar elektrische elektriciteit compenseren met een andere of specifieke belasting. Slimme elektriciteitsmeters worden daarom nu al opgedrongen, maar er liggen nog andere voorstellen ter tafel. Denk maar aan het spook van de kilometerheffing dat maar blijft opduiken.
Alleen thuis aan de stekker
Volkswagen gaat ook alléén uit van thuisladen aan een aantrekkelijk tarief. Inmiddels is al gebleken dat onafhankelijke laadpaaloperatoren zoals Ionity voor snellaadsessies soms woekertarieven hanteren die de kilometerkostprijs feitelijk tot boven die van een conventionele auto doen stijgen. En dat was nog voor de recente spectaculaire daling van de olieprijzen…
Onderhoud goedkoop, maar dure herstellingen?
Zelfs bij de twee andere besparingsposten - onderhoud en verzekering - kan je je vragen stellen. Op papier vergt een elektrische auto minder onderhoud en is hij onbetwistbaar goedkoper. Er zijn echter ook onderzoeken waaruit werd geconcludeerd dat de praktijk vaak anders is. Herstellingen durven bij EV’s immers veel duurder uit te vallen dan bij een gewone auto. Sommige onderdelen zijn zelfs tot tien keer zo duur, blijkt uit recent Nederlands onderzoek. De garantietermijn verlengen bij een onafhankelijke verzekeraar is daarom soms minder voordelig dan voor een conventioneel aangedreven voertuig. Tenslotte kan de ID.3 in Duitsland wel pronken met een uitstekende verzekeringskwalificatie die een aantrekkelijk tarief moet opleveren, maar ook die is voorwerp van evaluatie doorheen de tijd. Blijkt een elektrische auto bij een ongeluk plots duurder om te herstellen, wat bij verschillende andere modellen al is gebleken, dan passen verzekeraars hun premies vanzelfsprekend aan.
De conclusie?
Niets van al het bovenstaande is onlogisch. Automerken doen vanzelfsprekend hun best om nieuwe technologieën, waar ze miljarden in investeerden, aan de man te brengen. Ze zo goed mogelijk voorstellen hoort daarbij. De consument doet er intussen goed aan om te beseffen dat hij geen enkele garantie krijgt. Noch van de overheid, noch van de autobouwer. Integendeel, het verleden leert dat zij erg wispelturig kunnen zijn. Denk maar aan de dieselsubsidies van amper een decennium geleden. In dit specifieke geval loont het de moeite om aan te stippen dat Volkswagen die totale gebruikskost niet garandeert.
We zegden het hier bij Auto55.be al eerder… tenzij je niet anders kunt, kijk je als consument misschien beter even de kat uit de boom.