Auto’s stoten fijnstof uit. Vooral direct ingespoten benzine- en dieselmotoren produceren die. Moderne uitlaatsystemen vangen die echter op in filters en verbranden ze. De motor is evenwel niet de enige bron van fijnstof. Ook de remmen en de banden zijn daarvoor verantwoordelijk. Uit Brits onderzoek in samenwerking met het Duitse blad Auto Motor und Sport, blijkt dat die uitstoot veel hoger kan zijn dan ooit gedacht.
Emission Analytics bedacht een testmethode die uitging van een worst case scenario. De testauto, een VW Golf uit 2011, werd geschoeid met zo goedkoop mogelijke banden. Vervolgens werd de auto tot z’n maximaal toegestane gewicht beladen en werd 320km lang met hoge snelheden over een bochtig parcours gereden. De asfaltkwaliteit wordt omschreven als ‘gemiddeld’.
Het resultaat: de vier banden verloren ruim 1,8 kilogram aan rubber. Dat komt neer op een afgifte van 0,58 gram per kilometer. Meer dan 1.000 keer meer dan wat er uit een actuele benzine- of dieselmotor komt. Daarvoor is de limiet immers vastgesteld op 0,0045 gram per kilometer.
Meer stof, maar minder fijn
Hoe fijner een partikel, hoe schadelijker want hoe dieper die in de longen kan binnendringen. Daarom zijn, op dat vlak tenminste, moderne direct ingespoten brandstofmotoren minder gunstig dan oude indirect ingespoten centrales. De band is op dat vlak een beetje in het voordeel. Het overgrote deel van de slijtage bestaat er uit partikels die een diameter hebben van 10 micrometer of meer. Maar er komen ook een niet gespecificeerde hoeveelheid kleinere partikels vrij.
Elektrische auto’s en SUVs zijn een probleem
Recente trends doen de afgifte van partikels via banden ook geen goed, zo zegt Emission Analytics. Bandenslijtage neemt immers onvermijdelijk toe wanneer het gewicht van de auto toeneemt. Nogal wat SUVs worden bestempeld als zwaarder dan een berline en dat gaat zeker op voor een elektrische auto. Die heeft op vlak van fijnstofproductie, met accu’s die al snel honderden kilo’s wegen, een handicap ten aanzien van verbrandingsmotoren. De Britse onderzoekers lijken ervan uit te gaan dat die het voordeel van de afwezigheid van partikeluitstoot voor de aandrijving helemaal teniet zal doen. Verder onderzoek zal daarover uitsluitsel kunnen brengen.