Aston Martin V12 Speedster is straaljager voor de weg

Vergroot foto
Door: BV 04-03-2020

Hyperexclusieve, extreme supercars zijn de jongste jaren een trend. Het is iets waar de superrijken blijkbaar graag hun portefeuille voor opentrekken. Aston Martin heeft er zelfs al een beetje een traditie in. Denk maar aan de Zagato-Astons. Maar het is er zeker niet alleen in. In recente tijden zagen we al de McLaren Elva en Ferrari Monza passeren. En de Bentley Mulliner Bacalar is ook nog niet koud.

Nieuw van Aston Martin: V12 Speedster

De voorbeelden in bovenstaande paragraaf hebben alvast een paar dingen gemeen met deze V12 Speedster, de nieuwste creatie van Aston Martin. Om te beginnen is er het exotische prijskaartje. Bijna een miljoen euro, in dit geval. Dan is er de beperkte oplage. Aston Martin zal niet meer dan 88 stuks van dit bijzonder exotisch gelijnde speeltje maken. En tenslotte kunnen we opmerken dat ze allemaal een dak missen.

Allegaartje

Het is de Q-afdeling van Aston Martin die zich over de productie ontfermt. Het begint bij een op maat gemaakt platform dat zowel componenten van de DBS Superleggera als de Vantage leent. De afstelling is wel specifiek. Met 21-duims velgen met een centrale wielmoer, en carbon-keramische remmen.

Radicaal design voor V12 Speedster

Daarbovenop komt een koetswerk in naakt carbon. In de cockpit wordt koolstofvezel, chroom, zadelleer, aluminium en zelfs 3D-geprint rubber met elkaar gecombineerd. De radicale vormgeving is geïnspireerd door het design van straaljagers. Voor het geval je dat niet in de gaten zou krijgen, hebben de Britten een aantal rechtstreekse verwijzingen voorzien.

Elektronisch begrensd bij… 300km/u

Onder de kap zit - dat verklapte de naam al - een V12. Dat is de 5-liter die Aston Martin graag van stal haalt voor z’n meest prijzige modellen, voorzien van een dubbele turbo. Goed voor zo’n 700pk en 755Nm trekkracht. Daarmee gaat de V12 Speedster naar 100km/u in 3,5 seconden. Z’n topsnelheid is elektronisch afgeregeld bij 300km/u.

Geef commentaar
comments by Disqus