Met de regelmaat van de klok pennen de studenten van de IED, het Instituto Europeo de Design, in Turijn zich aan het pennen van een concept car. Je kan er immers studeren voor ontwerper in de categorie Transport, en de opleiding staat erg hoog aangeschreven.
Trendy concept
Ditmaal hebben de studenten en hun professoren een hele hoop buzzwords samen gegooid om het concept te definiëren. Vrijheid, apps, elektrisch, intelligent, micromobiliteit en autodelen. Deze Tracy moet dat allemaal kunnen.
Kleiner dan een Ford Fiësta
We snijden maar al te graag door de marketingpudding om even te kijken waar het écht om gaat. Dit is een compacte, elektrische terreinwagen waarin zes inzittenden passen. En compact is niet los te interpreteren: hij meet in de lengte niet meer dan 3,74m. Dat is korter dan een Ford Fiësta. Maar hij is wel gevoelig breder: 2,2m. De wielen zitten helemaal op de hoeken, waardoor de wielbasis ook nog eens 2,89m bedraagt.
Asymmetrisch design
De breedte en de grote spreidstand van z’n wielen verklaren hoe er toch zes personen in passen. De Tracy maakt gebruik van een onconventionele opstelling waarbij de bestuurder centraal zit en een eigen portier krijgt aan de linkerkant. De maximaal vijf passagiers krijgen een bank met een lounge-opstelling en een ruimere toegang aan rechterkant van het model.
Omdat het een designschool is, gaat het echter niet zozeer om de technische eigenschappen, maar moet je vooral oog hebben voor de stilistische vondsten. De bagageruimte, achteraan aan de buitenzijde, maakt net als een rugzak voor trektochten gebruik van elastieken. De bogen rond de ruiten zijn opvallend en je kan hetzelfde zeggen van de zwevende lichtunits. Bovendien is het design asymmetrisch. Dat is niet ongezien, maar toch erg uitzonderlijk.