Is Mercedes daar nu wéér met een nieuwe AMG?! Akkoord, de Duitsers hebben inmiddels een hele hoop modellen in hun programma. Meer dan 30. Zo veel dat ze nu zelf toch van een paar van die productlijnen af willen. Maar er zal vooral bovenaan in het gamma gesnoeid worden. Want het zo gegeerde productievolume zit onderaan de markt. Om daar zo veel mogelijk centen te verdienen, wordt tegenwoordig kwistig met AMG-labeltjes gestrooid. Dat maakt klanten week in de portefeuille, hebben de marketingsboys in Stuttgart ontdekt. Alles wat een beetje vooruit gaat, draagt tegenwoordig de drie magische letters. Voorheen was dat alleen het écht exotische materiaal. En dan hebben we het nog niet over de beschikbare designlijnen, accessoires en uitrustingspakketten. Het werkt, want je kan tegenwoordig in elke straat AMG-bingo spelen.
Mercedes GLA 45 AMG met of zonder ’S’
Maar goed, we wijken een beetje af. De nieuwe GLA, die eigenlijk als twee druppels water lijkt op z’n voorganger maar technisch grondig werd vernieuwd, is er voortaan ook als AMG. Mercedes-AMG 45 AMG heet die. En hij is er natuurlijk ook nog eens in twee smaakjes: met en zonder ’S’. 387pk en 480Nm of 421pk en 500Nm sterk. En dat allemaal uit een tweeliter benzinemotor.
Echt veel verschil maakt die vermogenssprong niet uit. De eerste gaat in 4,4 seconden naar 100km/u en wordt bij 250km/u elektronisch beteugeld. Bij de tweede gaat de acceleratie één tiende sneller en wordt de topsnelheid met 20km/u opgetrokken.
Sportieve aankleding
Zoals je ook al bij de 45 AMG-versies van de A-Klasse (die technisch eigenlijk identiek is, maar meer steek houdt omdat hij minder hoog is) zag, wordt het uiterlijk opgeleukt met de inmiddels obligate Panamerica-grille en de nodige schorten en bumpers. Heel wat van de luchtdoorstroomopeningen zijn nog altijd nepperds, maar de uitlaten zijn nu wel echt. Aan de binnenkant: een specifiek design voor de (omvangrijke) MBUX-boordelektronica, sportmeubilair en felle kleuraccenten.