Global NCAP, de internationale evenknie van het onafhankelijke Europese veiligheidsinstituut EuroNCAP, liet twee ogenschijnlijk identieke Nissans op elkaar inrijden. Het resultaat was verrassend.
Occasie Europese Nissan veiliger dan nieuwe Afrikaanse
Nissan heeft in Afrika een bestseller in de boeken staan met de Navara NP300. Dat is de best verkochte pickup - een populair voertuigtype aldaar - van het continent. In een veiligheidstest liet Global NCAP een gloednieuw exemplaar voor de Afrikaanse markt botsen, met een identiek model uit Europa. Dat tweede, Europese exemplaar, was niet eens een nieuwe Navara - het was een occasie uit 2015.
Het verschil in veiligheid tussen beide versies blijkt shockerend groot. De bestuurder van het Afrikaanse exemplaar zou waarschijnlijk overleden zijn aan zijn verwondingen, terwijl de bestuurder van de tweedehandse Europese Nissan nagenoeg ongedeerd zou zijn gebleven.
Nissan minacht Afrikaanse levens?
“Het verschil in veiligheid tussen beide versies blijkt shockerend groot”De veiligheidsinstantie beschuldigt Nissan van onethische praktijken. “Vind Nissan een Afrikaanse leven minder waard dan een Europees?”, vraagt het instituut. De Afrikaanse veiligheidsinstantie AA stelt botweg dat “Nissan levens in gevaar brengt om meer winst te kunnen maken”.
Afrika scoort slecht op vlak van verkeersveiligheid. Verschillende landen hebben zich echter tot doel gesteld om het aantal verkeersslachtoffers er tegen 2030 met de helft terug te dringen. Infrastructuur is een probleem, maar de test toont ook aan dat sommige autofabrikanten de veiligheidsuitrusting en zelfs structurele verstevigingen achterwege laten op modellen die voor het continent bestemd zijn.