Heel wat automerken zijn in de greep van het coronavirus. Een deel van de Chinese industrie ligt noodgedwongen stil - een poging om het dodelijke en besmettelijke virus in te dijken. Merken die complete auto’s in China bouwen, zoals Volvo, moeten noodgedwongen leveringen uitstellen.
Slinkende voorraden
In heel wat auto’s zitten echter ook onderdelen die in China geproduceerd worden. De voorraden daarvan slinken zienderogen en zullen enkele automerken al op korte termijn tot stilstand dwingen. Fiat liet al weten dat z’n Servische fabriek daardoor wellicht volgende week de productie moet staken. Bij General Motors dreigen volgens de vakbonden ook tekorten. En Jaguar Land Rover laat nu ook weten dat z’n Britse fabrieken, die jaarlijks 400.000 nieuwe auto’s uitbraken, ook stilaan door hun voorraad zitten.
Over hooguit twee weken zouden de tekorten dermate nijpend worden dat de productie stopgezet zou kunnen worden. Dan sluit JLR z’n productiefaciliteiten wellicht volledig, om kosten te besparen.
Onderdelen overvliegen uit China
Jaguar Land Rover heeft het de jongste tijd niet gemakkelijk. Beide merken voerden erg snel een ingrijpende realisatie door om, na enkele jaren van vooral goed nieuws, een plots verlies in te dijken. Eerder lagen de fabrieken ook al stil omwille van onzekerheid omtrent de Brexit. Toen werd gevreesd dat de fabrieken cruciale onderdelen niet geleverd zouden krijgen. Door de uitbraak van het coronavirus in China is dat scenario nu realiteit. Bovendien is de logistieke keten - met vooral transport per schip - voor onderdelen vanuit China eerder lang. Wanneer de productie opgestart wordt, duurt het weken eer die onderdelen op andere continenten zijn. JLR transporteerde, in een poging om z’n faciliteiten draaiende te houden, nog onderdelen uit China per vliegtuig, maar ook die piste biedt binnenkort geen soelaas meer.