Er komt weer een RS-versie van de jongste Focus-generatie. Maar die er één wil zal langer geduld moeten oefenen dan eerst gedacht. De RS wordt immers een stekkerhybride in plaats van een mild hybrid, waarbij de elektromotor alleen startondersteuning levert, zoals in de Ford Puma. De reden voor de wijziging? De Europese uitstootdoelstellingen (zie hier).
Wanneer komt de nieuwe Ford Focus RS?
Volgens het Engelse Autocar, dat een niet bij naam genoemde Ford-directeur voldoende loslippig trof om wat details te kunnen geven, betekent het dat de Focus RS vertraging oploopt. Hij wordt nu verwacht voor 2022 of 2023. Uit een intern analyse bleek dat Ford aan een mild hybrid in de RS niet voldoende zou hebben om de vlootdoelstellingen die Europa oplegt, te halen. Dat betekent dat Ford becijferde dat het moeite zal hebben om de uitstoot voldoende te laten zakken bij hun volumemodellen. Echt verrassend is dat niet. De jongste telg van het merk - de compacte crossover Ford Puma - stoot in al z’n versies te veel uit voor om zelfs de doelstelling van 2020 te halen. Wellicht is het daarom dat voorlopig alleen de duurste uitrustingsversies worden aangeboden. Daarop genereert Ford meer marge, die het dan weer kan aanwenden om de boetes te betalen.
Ford Focus RS als plug-in hybrid
Voor de Focus RS wordt een 2,5l viercilinder getipt in combinatie met een volwaardige hybride die minstens 50km helemaal elektrisch zal rijden. Het extra koppel en vermogen zoiu het meergewicht van de accu moeten compenseren terwijl een slimme aandrijflijn (met torque vectoring) in staat moet zijn om ervoor te zorgen dat ook de dynamische eigenschappen ‘op niveau’ blijven. “De uitdaging”, zegt diezelfde anonieme Ford-topman nog, “is om de ontwikkelingskost op een redelijk niveau te houden”.
Tegelijk moet de Focus RS ook de vergelijking met de concurrentie kunnen doorstaan. Er wordt daarom gemikt op ten minste 400pk. Die doelstelling verandert niet. Dat hij duurder wordt, dat lijkt nu al vast te staan.
Foto: Ford Focus ST