Terugroepacties zijn een inherent onderdeel van de werking van een hedendaags automerk. Maar toch heb je ze als bedrijf liefst zo weinig mogelijk. Het weegt immers op de kosten, de klanten zijn er zelden blij mee en vaak gaat het om gebreken die pas aan het licht komen nadat enkele bestuurders een hachelijke situatie meemaakten.
Niet de eerste terugroepactie bij Mercedes
Mercedes-Benz moest in recente tijden al een paar ‘vervelende’ terugroepacties uitvoeren. Zo moest de elektrische Mercedes EQC een tijdje aan de kant blijven staan omdat bevestigingsbouten van de motor konden afbreken waardoor de transmissie onverwacht kon blokkeren. Er bleek toen echter nog geen enkele EQC in handen van particuliere klanten te zijn. Begin dit jaar verplichtte de Amerikaanse overheid Mercedes ook tot het inspecteren van 750.000 auto’s met een schuifdak. Dat kan namelijk los komen. In Europa werd toen geen actie ondernomen.
Mercedes E-Klasse en CLS brandgevaarlijk
Ditmaal ligt het zwaartepunt van de terugroepactie wél op het Oude Continent, want het gaat om dieselmodellen. Door vochtinsijpeling in de E-Klasse en CLS, gebouwd tussen 2015 en 2019, kan kortsluiting ontstaan met brand tot gevolg. In Duitsland moeten 105.000 auto’s naar de dealer voor een garantieklus van een uur. In de rest van Europa, waaronder ons land, zijn samen nog eens een kleine 200.000 voertuigen betrokken. Alle eigenaars worden door het merk op de hoogte gebracht.