De vijfdeurs middenklasser van Alfa Romeo, de Giulietta, staat al sinds 2010 in de catalogus. Het model is daarmee gevoelig ouder dan de gemiddelde leeftijd van een model uit dat segment. De autosector geeft z’n producten globaal genomen na vier à vijf jaar een opfrisbeurt en vervangt ze na zeven jaar door nieuwe modellen, maar de Italiaanse merken van FCA, Fiat en Alfa Romeo voorop, houden een model wel vaker langer in de catalogus. De Giulietta werd bijvoorbeeld twee keer opgefrist, in 2014 en 2016.
Minder en minder vraag
Verschillende Italiaanse websites berichtten dat Alfa Romeo de dagelijkse productievolumes van de Giulietta inmiddels verder verlaagd heeft. Het aantal was al beperkt tot zo’n 70 stuks per dag, maar zou nu verder beperkt zijn tot amper 40 stuks om de dalende vraag naar het model te compenseren. Volgens dezelfde bronnen zou de Giulietta de zomer niet halen. En een opvolger is er niet. Tenminste, geen rechtstreekse.
De Cassino-fabriek, die in 1972 in bedrijf werd genomen en waar ooit tot 4.300 mensen aan de slag waren, produceert ook de Giulietta en de Stelvio - modellen die eveneens in een relatief laag tempo van de band rollen.
Alfa Romeo Tonale is zo goed als klaar
Beterschap wordt voorspeld door de introductie van twee nieuwe SUV’s van de groep. Zo staat de Cassino-fabriek op de lijst voor de productie van een nieuw model dat Maserati onder z’n Levante-SUV wil positioneren. De reeds gelekte Tonale-SUV (wellicht nog niet in z’n definitieve vorm) zal ook in Cassino van de band lopen. Op dat model vestigt Alfa veel hoop: hij speelt in hetzelfde volumesegment (C) als de afzwaaiende Giulietta, maar heeft koetswerkvorm die als modieuzer wordt beschouwd.
Meer kansen op de markt met SUV-gamma
Later - volgens de planning in 2022, maar de Italianen zijn daar notoir onbetrouwbaar in - wil Alfa ook een nog kleinere crossover (voor het B-segment) in z’n aanbod parkeren. Het merk is van mening dat het de markt beter kan heroveren met drie SUVs in het gamma dan met traditionele modellen.