De door Europa erg gewilde omschakeling naar geëlektrificeerde auto’s loopt niet van een leien dakje. Hoewel de vraag naar EV’s nog steeds laag blijft, is er nu al een tekort aan batterijen. Jaguar, Audi en Mercedes hebben daar al last van.
Nieuwe accufabriek in 2022 operationeel
Chemiereus BASF zal daar wat aan proberen doen door een grote accufabriek uit de grond te stampen. Die komt in Scharzheide, in de Oost-Duitse deelstaat Brandenburg. Het is de bedoeling dat daar jaarlijks 400.000 accu’s voor elektrische auto’s worden gebouwd. En moet vooruit gaan. Al in 2022 moet de productie er van start gaan.
Met subsidies van 7 landen
Met de nieuwe fabriek gaat een investering van een half miljard euro gepaard. Die wordt niet alleen door BASF gedragen. Een aanzienlijk deel van het bedrag komt uit een potje met subsidies. De Europese Commissie trok 3,2 miljard euro uit voor investeringen in batterijproductie. Maar het zijn niet alle landen in Europese Unie die bijdragen aan die vetpot. Er zijn slechts zeven lidstaten die eraan mee doen. België hoort daarbij.
Meer industrie, minder tewerkstelling
Hoeveel arbeidsplaatsen de nieuwe fabriek zal tellen, is nog niet geweten. In de productie- en ontwikkeling van conventionele auto’s staan inmiddels almaar meer banen op de tocht. De autosector boert de jongste tijd niet goed, en om straks elektrische auto’s te maken, is er minder volk nodig. Onderdelengigant Bosch legde in en recente persconferentie de vinger nog op de wonde: om een injectiesysteem voor dieselmotoren te assembleren, heeft het tien arbeiders nodig. Een benzine-injectie vergt 3 arbeiders. Een elektromotor heeft eenvoudigweg geen injectie, maar de ganse motor kan er al door één enkele arbeider geassembleerd worden.