Officieel werden in ons land vorig jaar 550.003 nieuwe auto’s ingeschreven. Maar een deel van die auto’s wordt slechts korte tijd op nummerplaat gezet. Om cijfers op te smukken of - een nieuwe realiteit - om op de uitstootcijfers voor dit jaar te wegen. In het totaal werden 35.000 auto’s zo opnieuw uitgeschreven. 6% procent van het eindresultaat.
Praktijk zit in de lift
Op papier leek 2019 het tweede beste verkoopjaar van de autosector in ons land. Maar gewogen zal het jaar wat verder achteruit schuiven in de tabellen. De praktijk van de valse inschrijvingen zit immers in de lift. In 2019 waren het er al drie keer zo veel als in in 2017.
Renault en Hyundai zijn de grootste zondaars
Het gros van de auto’s die op korte tijd in- en weer uitgeschreven worden, staan op conto van vijf merken. Renault en Dacia zijn koploper. Die twee merken pasten de praktijk afgelopen jaar 10.000 keer toe. Afgelopen jaar lag dat aantal eerder rond de 2.000. Hyundai is ook een grote voorstander van de praktijk (bijna 8.000 stuks-) - die werd er trouwens enkele jaren geleden geïntroduceerd nadat de Belgische directeur van Renault naar het Zuid-Koreaanse merk in ons land overliep.