Een betere aerodynamica zorgt voor een lager verbruik. Dat ligt voor de hand. Eén van de grootste uitdagingen op dat vlak zijn de wielen. Die zitten immers noodgedwongen in uitsparingen in het koetswerk. Daarrond ontstaat heel wat turbulentie die aan de efficiëntie vreet. Maar automerken houden vaak hun mond over de echte impact van specifieke aanpassingen. BMW toont zich nu echter opvallend loslippig. Het merk kleeft concrete cijfers op de impact van aerodynamische velgen. Dat zal wel zijn omdat elk grammetje CO2 er tegenwoordig toe doet.
Niet nieuw
Opvallend: aerodynamische velgen zijn zeker niet nieuw. En hoewel je kan veronderstellen dat ze hun rendement halen ongeacht het type voertuig waarop ze gemonteerd worden, zijn ze vooral populair op elektrische auto’s. Een Tesla Model 3 of Porsche Taycan zijn er standaard mee uitgerust.
BMW vormt geen uitzondering. Daar vond je er op de i3 en komen er straks nieuwe exemplaren voor de BMW iX3.
Minder verbruik
Gewicht en stroomlijn zullen ervoor zorgen dat de luchtweerstand meteen met 5 procent verlagen. Maar omdat luchtweerstand niet de enige factor is, zeggen de Duitsers dat ze het stroomverbruik van de elektrische SUV die er volgend jaar aankomt, met 2% doen zakken. Dat is goed voor een stroombesparing van 0,4kWh per 100km, waardoor we ook meteen weten dat de elektrische SUV wellicht zal uitpakken met een WLTP-verbruiksgemiddelde van zo’n 20kWh/100km.
Maar het gaat per slot van rekening om het concrete resultaat. 2% is eerder abstract. Maar 10 kilometer is - vooral in een elektrische auto - al behoorlijk wat. En dat is precies hoeveel verder de iX3 rijdt met aerodynamische velgen.
De kassa moet ook rinkelen
De wielen zullen later nog op andere BMW’s terug te vinden zijn. Onder meer onder de iNext en de i4. Het zadelt de marketingjongens wel met een probleem op. Velgen zijn immers een geknipt middel om de prijs en - in nog grotere mate - de marge op een auto op te drijven. Daarom zullen aerodynamische velgen tegen een meerprijs beschikbaar worden in verschillende afwerkingsversies. Mat, glanzend of in andere tinten.