Afgelopen maand januari werden in ons land 51.840 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat is een cijfer dat 1,5% hoger ligt dan dat van januari 2019.
Na een turbulent jaareinde, waarin heel wat automerken nog voorraden relatief CO2-onvriendelijke auto’s in het verkeer brachten, begint het jaar alweer met een bijzonder eigenaardige marktfluctuaties. Zo bekleedt BMW afgelopen maand de koppositie met 5.397 nieuw ingeschreven voertuigen. Een stijging van zo maar eventjes 40% ten aanzien van januari 2019. Volkswagen heeft aan 5.071 nieuwe auto’s ruime voorsprong op Peugeot dat met 3.665 stuks de tweede plaats inneemt. Mercedes en Opel nestelen zich met respectievelijk 3.654 en 3.193 op plek vier en vijf. De top 38 hebben we zoals steeds op onze Facebook-pagina gepost.
Meer CO2-vriendelijke auto’s ingeschreven
Vanaf dit jaar moet de autosector zich houden aan CO2-uitstoot van amper 95 gram per kilometer (de nieuwe uitstootdoelstellingen van Europa hebben we hier uitgelegd). Het is dan ook geen verrassing dat het aandeel benzinemotoren in januari daalde. Was dat in 2019 nog 61,5%, dan bedroeg het afgelopen maand nog slechts 56,1%. De (stekker)hybrides bereikten 8,5% tegenover 4,8% in gans 2019. Maar die cijfers zijn ongetwijfeld beïnvloed door creatieve boekhouding in de sector. Eind vorig jaar gingen nogal wat automerken immers op de rem staan wat de uitlevering van CO2-vriendelijke modellen betrof. Of de verschuiving duurzaam is, zal moeten blijken uit de inschrijvingscijfers de komende maanden.
De elektrische auto breekt (nog) niet door
Binnen bovenstaande problematiek is alvast tekenent dat de elektrische auto z’n aandeel ten aanzien van januari vorig jaar niet ziet toenemen. Afgelopen maand was amper 1,4% van de nieuw ingeschreven auto’s voorzien van een geheel elektrische aandrijflijn. Begin 2019 was dat nog 1,6%. De diesel herpakt zich daarentegen, met een aandeel van 33,5% tegenover 31,4% in 2019. Heel wat consumenten zijn zich echter niet bewust van het feit dat nogal wat dieselvoertuigen (met een Euro6d-temp homologatie) al over 8 jaar niet meer welkom zijn in de lage-emissiezones in Antwerpen en Gent.