Sinds 1 januari is niet alleen het centrum van Antwerpen een Vlaamse lage-emissiezone, maar ook het centrum van Gent. Camera’s op centrale assen registreren de nummerplaten van wie er binnenrijdt en te vervuilende auto’s worden op die manier beboet.
14.000 automobilisten rijden tegen de lamp
Tijdens de eerste maand registreerde de LEZ in Gent niet minder dan 14.000 overtreders. Die staat in principe allemaal een bekeuring van 150 euro te wachten. In principe, omdat de stad Gent eerder een gedoogperiode aankondigde. Tot afgelopen weekend kreeg een overtreder alleen een verwittiging in de bus.
Buitenlanders laten zich massaal betrappen
Terwijl de camera’s gekoppeld zijn aan de Belgische databases en daaruit de euronorm van een auto puren om te verifiëren of ze in de lage-emissiezone toegelaten, heeft de overheid die toegang niet tot buitenlandse databases. Zowel Antwerpen als Gent vergen daarom van elke buitenlander die met z’n auto binnenrijdt dat ze geregistreerd zijn. Gebeurde dat niet, dan krijgen ze ook een bekeuring opgestuurd - ongeacht de uitstootnorm van de auto. Zelfs wanneer die feitelijk aan de toelatingsvoorwaarden voldoet. In Gent liepen afgelopen maand zo maar eventjes 10.000 buitenlanders tegen de lamp. Of die het toerisme in de stad achteraf nog een even warm hart toedragen, is zeer de vraag.
Wat brengt dat nu op?
Antwerpen verdiende inmiddels al tientallen miljoenen aan de LEZ. Zou Gent de bekeuringen voor de eerste maand effectief uitschrijven dan heeft het alleen op die basis al 2,1 miljoen in kas. Daarnaast genereert de LEZ ook nog inkomen uit de verkoop van dagpassen of tijdelijke toelatingen.
Inmiddels riep zelfs mobiliteitsorganisatie VAB andere steden al op om vooral geen nieuwe LEZ-zones te installeren. Ze stelt dat de maatregel niet sociaal is terwijl teveel onzekerheid is over het effect ervan op de luchtkwaliteit.