Dat de opkomst van de elektrische auto jobs kost en zal kosten, staat buiten kijf. Onder meer Mercedes en Audi hebben al grondige saneringen aangekondigd. Telkens gaat een paar duizend tot tienduizend arbeidsplaatsen op de schop. Onderdelenleverancier Bosch, becijferde eerder al het zo’n tachtigduizend arbeidsplaatsen zou moeten schrappen.
Autosector over piek heen
Het in Stuttgart gevestigde bedrijf gaat er bovendien van uit dat de autosector de komende jaren minder nieuwe auto’s zal bouwen. Het schat de wereldwijde autoproductie voor 2020 op 89 miljoen stuks, 2,6% minder dan in 2019 en al 10 miljoen minder dan in recordjaar 2017. Voor 2025 verwacht Bosch geen verbetering.
Minder winst, zelfde omzet
De financiële resultaten van de onderdelengigant hebben al onder de terugval te lijden. De winst (voor belastingen) zakte in 2019 met 44% naar 3 miljard euro. De omzet bleef echter gelijk omdat er in nieuwe auto’s steeds meer snufjes zitten.
10 man voor een dieselmotor, één voor een elektromotor
Bosch gelooft ook dat de geleidelijke omschakeling van de industrie naar elektrische auto’s een ‘enorme impact’ zal hebben op het aantal arbeidsplaatsen. Het bedrijf onderlijnde dat door te zegen dat het tien arbeiders nodig heeft om een injectiesysteem voor een dieselmotor te produceren, drie voor een benzine-injectie en slechts één arbeider voor een elektromotor.
Daarom voert het bedrijf nu al een reorganisatie door. Wie vrijwillig vertrekt, krijgt een gouden handdruk en arbeiders die blijven worden aangemoedigd om minder uren te gaan werken. Hoeveel jobs er tot op heden al verloren gingen, liet het niet weten.