Het was controversieel, een pick-up van een merk dat zichzelf bestempeld als premium. In 2017 kwam Mercedes er toch mee voor de dag, de X-Klasse, nadat de obligate conceptcar het publiek opwarmde. De basis rook naar de Nissan Navara, die de structuur leverde, terwijl het ook die fabrikant was die hem bouwde in de fabriek bij Barcelona. De Mercedes X-Klasse (zie test hier) werd nog met veel tamtam gelanceerd.
Grondig aangepast
Van half werk kon je de Duitsers niet betichten. Ze staken niet alleen een gekende viercilinder, maar ook een eigen V6 in het ding. Het interieur was anders, de X was breder en kreeg een geavanceerder onderstel dan de Japanners waarop hij gebaseerd was.
Mercedes X-Klasse is flop
Maar de markt reageerde toch maar lauw op de Mercedes pick-up. In 2019 werden er wereldwijd niet meer dan 15.300 stuks van verkocht. Minder al dan in 2018 toen er nog 16.700 stuks over de toonbank gingen. Nissan verkoopt vier keer meer Navara.
Productie stopt in mei
Het vroege pensioen van de X-Klasse komt niet als een verrassing. Al in april van vorig jaar waren bij Mercedes geruchten op te vangen dat het voortbestaan van het model in gevaar was. Er werd nog even gedacht over andere productiesites, in Australië of Argentinië. Kwestie van de kosten te drukken en - misschien - meer klanten te ronselen, maar ook die piste draaide op niets uit. Nu bevestigt Mercedes ook officieel dat de productie in mei ophoudt. Amper drie jaar heeft het model dan in de catalogus gestaan. Een flop.