Afgelopen jaar, 2019, leverde Porsche wereldwijd 280.000 nieuwe auto’s. Dat is 10 procent meer dan het merk afgelopen jaar realiseerde en een veelvoud van de afzet die het bedrijf amper twintig jaar geleden kon genereren.
China belangrijker dan VS en straks ook dan Europa
Iets meer dan 115.000 stuks gingen naar Azië, Afrika en het Midden-Oosten. China staat voor net geen 87.000 verkochte exemplaren. Die markt doet nauwelijks nog onder voor Europa (89.000 stuks) en is al groter dan de VS, waar Porsche 61.500 auto’s aan de man wist te brengen.
De productievolumes van Porsche benaderen die van een meer traditionele nicheconstructeur en overstijgt die van heel wat andere spelers in het premiumsegment. De aandeelhouders zijn ongetwijfeld in hun nopjes - al neemt het bedrijf uit Stuttgart ermee wel steeds meer afstand van de sportwagens waarop het z’n imago bouwt.
Meer SUVs dan sportwagens
De twee hoogpoters van het bedrijf, de Macan en Cayenne (sinds afgelopen jaar ook beschikbaar als Cayenne Coupé) staan al voor meer dan tweederde van het volume. Op een jaar tijd werden er zo maar eventjes 99.944 stuks van de kleine Macan verkocht, terwijl de Cayenne door 92.055 mensen werd gekozen. Op papier is Porsche dus vooral een SUV-specialist. Alle niet-SUV’s samen (718, 911, elektrische Taycan en de Panamera) gaan minder over de toonbank dan eender welk hoog model uit Stuttgart.