Een jaar geleden vermoedden we het al: Toyota komt nog wel met een instapversie van de Supra voor Europa. En kijk, die is er nu. Aangedreven door een tweeliter turbo viercilindermotor met 258pk en 400Nm trekkracht (tegen 340pk en 500Nm voor de zescilinder).
Nog steeds met Duits accent
Net als de zescilinder is ook dit een zuivere BMW-centrale. Ook terug te vinden in de BMW Z4 sDrive30i. Die stuurt z’n vermogen naar de achteras via een achttraps ZF-automaat met koppelomvormer. De Supra 2.0 is nog altijd niet traag. Hij gaat naar 100km/u in 5,2 seconden, of 9 tienden langzamer dan de zescilindervariant. Zoals gebruikelijk is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de WLTP-cyclus schommelt tussen 6,7 en 7,4l/100km, of van 156 tot 172g/km aan CO2-afgifte. Minder dan de zescilinder en dat heeft zeker ook met z’n bijna 100kg lagere gewicht te maken.
Standaarduitrusting
In z’n meest bescheiden variant omvat de basisuitrusting van het model nog steeds 18-duimers, Michelin Super Sport-banden, een 8,8-inch infotainmentsysteem en sportzetels in zwarte Alcantara. Op veiligheidsvlak vallen onder meer een detectiesysteem voor voetgangers en fietsers met automatische remfunctie, een rijstrookassistent die actief stuurt en herkenning van snelheidsbeperkingen te noteren.
Lanceerversie
Toyota heeft een speciale lanceerversie bedacht. Die heet ‘Fuji Speedway’. Europa krijgt er niet meer dan 200. Allen zijn ze uitgevoerd in een witte metaalkleuren, hebben ze rode spiegelkappen en 19-duimers met een matzwarte afwerking. Binnenin onderlijnen carbon inzetstukken en rood en zwart Alcantara de sportieve sfeer. Een navigatiesysteem, opgewaardeerde remmen, een adaptieve ophanging en een actief differentieel zijn standaard.
De nieuwe variant van de Toyota GR Supra komt er in maart aan, waardoor we ervan uitgaan dat Toyota hem op het Autosalon van Genève zal voorstellen. De Belgische prijs is nog niet meegedeeld, maar het wordt vanzelfsprekend minder dan de € 60.500 die de 3-liter zescilinder moet kosten.