Afgelopen jaar verkocht BMW 2,17 miljoen voertuigen wereldwijd. Een indrukwekkend aantal, dat schijnbaar in schril contrast staat met de status van exclusiviteit (want dat suggereert een zekere onbereikbaarheid, niet?) . In de VS, stak het bedrijf zelfs aartsrivaal Mercedes naar de kroon. Daar is zeker een flesje Californische champagne op gekraakt.
Mercedes is wereldwijd premium-topverkoper
Erg lang duurde dat feestje echter niet. Mercedes wist afgelopen jaar immers 2,34 miljoen auto’s aan de man te brengen. Het doet het beter dan de concurrent uit Stuttgart op cruciale markten zoals Europa en China. In China levert Mercedes per dag twee Maybachs.
Audi klampt aan
Audi, dat al enkele jaren op rij terrein prijsgeeft, kan niet veel meer doen dan aanklampen. Dat merk van de Volkswagen-groep heeft als missie om BMW en Mercedes van de troon te stoten. “We worden nummer één in het premiumsegment”, hoorden we er niet lang geleden nog. Maar het raakte afgelopen jaar niet verder dan 1,85 miljoen stuks.
Nooit bouwde Mercedes per jaar meer auto’s dan in 2019. En dat was voor het merk met de ster het negende recordjaar op rij.
BMW verkocht meer personenwagens dan Mercedes
Als groep kan BMW zichzelf nog een beetje troosten. Tel er Mini en Rolls-Royce bij en het bedrijf tikt af op 2,52 miljoen auto’s. Dat is meer dan de 2,34 miljoen van Mercedes en Smart samen. Wanneer het gaat om personenwagens, tenminste. Want als Mercedes er ook z’n bedrijfswagens bijtelt, staat het natuurlijk weer aan kop.