Renault gebruikt het Autosalon van Brussel voor de introductie van hybrides van twee van z’n populairste modellen: de Captur en de Clio.
Op beide modellen prijkt het labeltje E-Tech. Want dat doen automerken graag: namen verzinnen. De technologie is nochtans niet voor beide versies gelijk. De Clio is een conventionele hybride. De Captur kweekt ook een stekker en kan tot 50km louter op elektriciteit afleggen.
Renault Clio E-Tech
Beide versies starten met een 1,6l benzinemotor die speciaal voor dit gebruik aangepast werd. In de Clio zit voorts een 1,2kWh kleine accu en een elektromotor die best veel voor z’n rekening kan nemen. De Fransen claimen dat de Clio altijd elektrisch start en dat je in stadsverkeer wel tot 80% van de tijd elektrisch kan rijden. Z’n verbruik zou ten aanzien van een conventionele Clio met gelijkaardig vermogen (hij heeft 140pk) met 40% beperkt worden. Volgens de WLTP-cyclus komt er niet meer dan 40g/km uit de uitlaat.
Renault Captur E-Tech plug-in
Bij de nieuwe Renault Captur zit onder de koffervloer een grotere, 9,8kWh, accu die in het totaal twee elektromotoren van vermogen voorziet. Hij heeft dan ook wat meer macht - tot 160pk. Een erg ingewikkelde versnellingsbak zonder koppeling zorgt dat de drie krachtbronnen optimaal met elkaar samenwerken. En omdat hij louter op elektriciteit meer dan 50km ver raakt, is hij op papier erg zuinig: 1,5l/100km en ongeveer 34g/km CO2-afgifte.
Is er al een prijs?
Over de andere prestaties of de kostprijs van de kakelverse zuinigheidswonders, zegt Renault nog niets.