BMW stelt op het Autosalon van Brussel een stekkerhybridevariant van de X2 voor. Die heeft in essentie dezelfde aandrijflijn als de eerder al voorgestelde BMW X1 xDrive25e.
De stekkerhybrides vliegen je straks om de oren
BMW zal ze, met louter de i3 als elektrische auto, nodig hebben, de plug-in hybrides. Het merk zit immers nog flink boven de door Europa vooropgestelde limiet van 95g/km voor dit jaar. Stekkerhybrides zijn de oplossing. Deze BMW X2 xDrive25e rijdt immers tot 57km ver, louter op stroom. Daarvoor rekent de overheid geen CO2-afgifte of verbruik aan. Daardoor kan deze X2 uitpakken met een officieel verbruiksgemiddelde van amper 1,9l/100km of een CO2-uitstoot van niet meer dan 43g/km (WLTP).
Vierwielaandrijving voor BMW X2 xDrive25e
De kleine benzinemotor drijft de voorwielen aan van een zestrapsautomaat, maar de elektromotor zit bij de achterwielen. Daardoor wordt de X2 een vierwielaandrijver. De Duitsers beweren dat de stekkerhybride daardoor opvallend alert en agiel te sturen valt.
De 10kWh accu van de X2 xDrive25e aan een gewoon stopcontact opladen duurt algauw vijf uur. Met een BMW i Wallbox (meerkost) duurt het nog iets meer dan 3 uur.