Noem de Ford Ranger Raptor gerust een buitenbeentje. Een pickup die recht uit de showroom klaar lijkt voor extreme terreinprestaties. Een klein broertje van de F150 Raptor, die al legendarisch is, maar omwille van z’n afmetingen, prijs en motor - een dikke V8 - niet in Europa wordt ingevoerd.
Het mocht wat meer zijn
Onder de kap van de kleinere Ranger zit een dieselcentrale met half zo veel cilinders. Een 2-liter biturbo viercilinder die 210pk en 500Nm opwekt. Die maakt de Ranger Raptor (zie test hier) vlot, maar niet echt snel.
Achtcilinder uit Ford Mustang
Een achtcilinder zal dat verhelpen. En nu blijkt toch wel dat de 5-liter V8 uit de Ford Mustang, gewoon in de neus past zeker? Niet dat Europeaan die droomt van zo’n roffelende benzineslurper nu plots z’n spaarvarken moet slachten. Een Ranger Raptor V8 komt er alleen voor Australië. En Ford zal ‘m niet zelf bouwen, maar wel verkopen. Het hele pakket wordt als een ‘performance upgrade’ in de catalogus geparkeerd. Een externe tuner gooit er dan de dieselcentrale uit en lepelt een 460pk en 550Nm sterke atmosferische achtpitter tussen de voorwielen. En omdat die niet alleen meer kracht, maar ook extra gewicht met zich meebrengt, wordt ook de structuur en de ophanging herbekeken. Hoe lang zou het duren voor ook daar nog iemand een supercharger bovenop vijst?