Bij Dacia moet je zijn om waar voor je geld te krijgen. Er wordt wel eens smalend over gedaan, maar bij Auto55.be weten we de betaalbare kwaliteiten van de modellen vaker wel dan niet te appreciëren. De klant doet dat ook. Op iets meer dan een decennium werd Dacia een vaste waarde in West-Europa. Onvoorzien, want de Dacia Logan die de revival van het Roemeense merk inzette, beoogde andere markten. Maar moederhuis Renault had snel in de smiezen dat er ook in het rijkere deel van Europa klanten waren die eenvoudigweg zonder al te veel poespas van A naar B wilden. De rest, zoals men zegt, is geschiedenis.
Verouderd of beproefd?
Dacia’s scherpe prijs komt niet alleen van een zorgvuldig geselecteerde uitrusting - zonder veel frivoliteiten. Een slimme vormgeving speelt een belangrijke rol. Toch wordt het merk vooral gedragen door technologie die bij Renault reeds is afgeschreven. Je zou verouderd kunnen zeggen. Beproefd, kan je echter ook stellen.
Hoe haalt Dacia straks de uitstootdoelstellingen
Die filosofie die een aantrekkelijke prijs garandeert, heeft evenwel ook als consequentie dat Dacia geen voorvechter van nieuwe technologie is. Voorlopig hoeft dat geen nijpend probleem te zijn. De Frans-Japanse alliantie heeft enkele elektrische modellen in de catalogus - de Nissan Leaf en afgelopen jaar gelanceerde nieuwe Renault Zoe voorop. Daarmee haalt ze misschien wel de uitstootdoelstelling van Europa: een vlootgemiddelde van 95g/CO2/km voor 2020. Dacia kan daarvan profiteren.
Elektrisch is een must
Toch is slechts een kwestie van tijd eer ook Dacia zal moeten elektrificeren. Hetzij gedeeltelijk (hybride of stekkerhybride), hetzij geheel (een elektrische auto). Dacia zal naar alle waarschijnlijk voor het tweede opteren. Philippe Buros, de man die de koers bepaald voor Renault in Europa, liet in een interview met Autonews Europe verstaan dat een elektrische telg er bij het budgetmerk over “twee tot drie jaar” aankomt.
Een elektrische Dacia voor minder dan 10.000 euro
Ook een elektrische Dacia zou in de catalogus moeten verschijnen voor minder dan 10.000 euro. Aanzienlijk minder dan een vergelijkbare Renault momenteel kost. Tegelijk is het minder onwaarschijnlijk dan he top het eerste zich lijkt. In China biedt Renault immers al de elektrische K-ZE (foto) aan voor aanzienlijk minder dan dat bedrag. En het is naar alle waarschijnlijkheid dat model dat in de coulissen wordt klaargestoomd voor een Europese carrière. Of de prijs dan ook de accu omvat, of de accu (zoals ook bij de Zoe mogelijk is) nog apart gehuurd zal moeten worden, is nog een open vraag.