De Suzuki Jimny wordt zowat overal ter wereld bejubeld. Een kleine oer-terreinwagen met ploetercapaciteiten die z’n bescheiden afmetingen ver overstijgen. En de jongste generatie heeft er ook meteen een guitig uiterlijk bij. Stoer, maar niet agressief. Retro, maar niet ouderwets. De Japanners hebben een uitzonderlijke evenwichtsoefening tot een goed einde gebracht. En er is meer. Eerder gaven we al aan dat de Jimny er niet slecht uitziet in een vierdeursuitvoering. En hij zou zelfs als pickup door het leven kunnen gaan.
Suzuki Jimny Sierra Marine Style
De Jimny een stuk ruiger maken, verteert het ontwerp ook. Kijk maar naar deze Suzuki Jimny Sierra Marine Style. Die herinnert er fijntjes aan dat het merk bijvoorbeeld ook buitenboordmotoren voor boten maakt. De link wordt vooral door de kleurstelling en de striping gelegd. De Yokohama Geolandar terreinbanden, de specifieke velgen, de treeplanken en de bumper met sleepogen heeft daar wat minder mee te maken. Maar aan weerszijden van het dak zit wel een buis waarin je bijvoorbeeld vishengels in kan opbergen.
Niet leverbaar
Niet dat het er erg veel toe doet. De Jimny is niet leverbaar. Suzuki kan voldoende Jimny bouwen om aan de vraag te voldoen, maar het wil niet. De Jimny stoot immers elke kilometer minstens 154g/km uit. Te veel naar de goesting van de Europese Unie. Dat wil dat elk merk volgend jaar niet meer dan 95g/km gemiddeld uitstoot. Zoniet, dreigen de boetes. Dat is voor Suzuki een heuse klus. Het heeft momenteel geen elektrische modellen die ingezet kunnen worden om de gemiddeldes omlaag te trekken. Elektrificatie (als hybride of micro-hybride), is er ook nog niet ingezet. De Japanse specialist in compacte auto’s riskeert daardoor volgend jaar een gepeperde factuur te krijgen. En omdat het het risico niet wil verhogen, weigert het een nochtans populair model voorlopig uit te leveren. “Uitverkocht” staat er op de website van de invoerder.