Op initiatief van actiegroep Red De Oldtimer, kwamen zaterdag niet minder dan 600 oldtimerliefhebbers opdagen voor een protestrit tegen de invoering van de lage-emissiezone. Die wordt in navolging van Antwerpen en Brussel op 1 januari ook in Gent van kracht. Voertuigen die het stadsbestuur omschrijft als vervuilend, mogen vanaf dan alleen nog tegen betaling het stadscentrum binnen. Dat kan hooguit acht keer per jaar in ruil voor een retributie van 35 euro per keer. Wie een auto van meer dan 40 jaar bezit, kan een jaartarief van 345 euro genieten.
Chaos in Gentse binnenstad
Actiegroep Red De Oldtimer liet de oldtimers met een roadbook door het centrum afscheid nemen van de Gentse binnenstad. De opkomst was echter dermate groot dat de politie blokkades opwierp om de oude voertuigen weer de stad uit te leiden. “De algemene veiligheid kwam in het gedrang”, was er te horen. Een delegatie van de organisatie werd later wel ontvangen door waarnemend burgemeester Filip Watteeuw (Groen). RDO beschreef die gesprekken als ‘constructief’.
Uitzondering voor oldtimers gevraagd
“De LEZ-zone treft de mensen disproportioneel in hun portefeuille”De oldtimerliefhebbers eisen naar een uitzonderingsregel. Voertuigen die ouder zijn dan 30 jaar zouden gratis de stad binnen moeten kunnen, zoals dat ook in Brussel het geval is. Dat het milieu-aspect doorslaggevend zou zijn, wordt niet aanvaard. “Oldtimers rijden gemiddeld erg weinig kilometers en hun invloed op de luchtkwaliteit is daardoor onbeduidend. Maar die LEZ-zone treft de mensen, en dat is lang niet beperkt tot alleen maar oldtimerliefhebbers, wel disproportioneel in hun portefeuille”, zegt Jens Anno van RDO.
Een eerdere protestmeeting van Red De Oldtimer bij Sint-Niklaas staat inmiddels te boek als de grootste oldtimermeeting van het land.
Foto: Dirk De Bourderé