Met de slogan ‘word control cruiser’ wilde de Vlaamse overheid een nieuwe sociale norm rond aangepaste snelheid lanceren. Wat Bob is voor het alcoholgebruik, moest de ‘control cruiser’ worden voor de snelheid. Maar de campagne is een flop.
Duizenden affiches, maar geen effect
Een interne evaluatie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde is niet mals voor de campagne die zo’n 250.000 euro aan budget kostte. De boodschap verscheen op meer dan 300 affiches op de Vlaamse wegen, er werd een radiospot uitgezonden, autostickers uitgedeeld en 10.000 kartonnen borden in 122 gemeenten verdeeld. Maar het haalde niets uit.
Verwarring met cruise-control
Uit een interne steekproef van het VSV, waarover Het Nieuwsblad bericht, blijkt dat de campagne door slechts 55 procent van de mensen werd opgemerkt. Uit de peiling blijkt ook nog dat niemand z’n gedrag aanpaste. “De boodschap was te verwarrend, onvoldoende origineel”, concludeert het VSV. Heel wat mensen verwarden de boodschap naar verluid met de cruise control, terwijl het net de bedoeling van het reclame-agentschap was om daar een slimme woordspeling rond te bouwen.
Andere veiligheidscampagnes deden beter
In recente tijden werden de verkeersveiligheidscampagnes van de Vlaamse overheid door veel meer mensen opgemerkt. “Lange rit? Slaap eerst 8 uur” was de meest succesvolle met 87 procent. Maar ook die over een veilige volgafstand (83 procent) en om oplettendheid rond motorrijders (85 procent) scoorden goed.