Uit recente metingen van onder meer GreenNCAP, mag blijken dat de jongste generatie dieselmotoren niet alleen efficiënter zijn dan conventionele benzinemotoren, maar ook dat ze erg zuiver zijn. Hun milieu-impact wordt niet hoger ingeschat dan die van een elektrische auto. Maar politiek is de verbrandingsmotor, en meer specifiek de diesel, al enige tijd kop van jut. Eén van de (vele) consequenties van dieselgate.
Populaire modellen niet meer met dieselmotor
De lijst met merken die aankondigde dat de dieselmotor straks niet meer in het gamma terug te vinden zal zijn, wordt inmiddels almaar langer. Nissan, Honda en Toyota legden al verklaringen af in die richting. Mitsubishi vervoegt nu dat koor. Het zet de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren op een laag pitje. Vanaf 2021 zullen de meeste populaire modellen van het merk met de drie diamanten niet langer beschikbaar zijn met een dieselcentrale.
Nichemodellen zoals de L200 blijven nog een tijdlang beschikbaar met een dieseleenheid. Daarvoor wordt de motor wel nog opgewaardeerd met nieuwe technologie.