Voorlopig is de ST de pittigste Focus-variant die je van de jongste generatie kan kopen. Maar daar komt verandering in. Wanneer het model in 2021 wordt opgefrist, zal Ford een nog extremere Focus RS in de catalogus parkeren.
Nog meer vermogen voor volgende Ford Focus RS
Net als de vorige uitgave, krijgt die een 2,3l EcoBoost viercilinder turbomotor onder de kap. Hoe krachtig die wordt, is nog een geheim. Maar de vorige versie tikte al af op zowat 350pk. Daarmee ging de gloeiend hete hatch naar 100km/u in 4,7 seconden en was de pret niet uit voor de teller naar 266km/u wees. En wees gerust: de nieuwe wordt niet minder krachtig.
Zuiniger met hybridetechnologie
Toch moet het merk met het blauwe ovaal tegelijk een manier vinden om de aanstormende RS een pak zuiniger te maken. Daarvoor zal die minstens een 48V mild-hybrid systeem kweken. Mogelijks wordt het zelfs een plug-in-hybride. Er wordt immers gespeculeerd dat Focus RS op de achteras een elektromotor krijgt. Daardoor zou de snelle Ford tenminste tijdelijk over vierwielaandrijving kunnen beschikken en meteen ook het weggedrag kunnen verbeteren door gebruik te maken van torque vectoring. Een stekkerhybride kan dat vermogen combineren met een lage gehomologeerde CO2-uitstoot.
Of het nu een mild-hybrid, traditionele hybride of plug-in-hybrid wordt, één ding staat wel vast: z'n prijs gaat de hoogte in.
Foto's: Ford Focus ST