Natuurlijk kennen we de Porsche 911 allemaal als een straat- en racewagen. Maar de Elfer is ook niet vies van een beetje modder. Al in 1978 bouwde het Duitse sportwagenmerk al eens een terreinvreter. Die ‘911 Safari’ waarover we het hier al eens uitgebreid hadden, werd gebouwd voor e East African Safari Rally. Een brutale uithoudingswedstrijd van meer dan 5.000km die onder meer door Kenia, Uganda en Tanzania trok. Zes jaar later won het merk zelfs de Dakar-rally, met een zwaar aangepaste 911 die typebenaming 953 kreeg, een jaar voor het merk in het zand dook met raceversies van de legendarische Porsche 959.
Porsche 911 voor rally
Off-road-Porsches zijn inmiddels een kleine hype die je kan onderbrengen in de categorie van de restomods. Terwijl Singer een oude 911 voorziet van moderne baantechnologie en een bij tijden ridicuul detaillistische en luxueuze afwerking, werpt Russel Built Fabrication zich nu op voor het andere eind van het spectrum. Een 911 die klaar is voor de cross. Baja-stijl.
Gemaakt om te springen
Russel Built Fabrication houdt duidelijk niet van half werk. Het gaat hier niet om een verhogingssetje en terreinrubbers. De hele sportauto is herbouwd. Hij werd 14cm breder, de wielbasis werd met 3cm verlengd en de veerweg bedraagt nu zo maar eventjes 30cm. Nagenoeg alle koetswerpanelen zijn op maat gemaakt uit lichtgewicht composietmateriaal. En onder de kap zit een 3,8l boxercentrale die 365pk opwekt. Het vermogen wordt verzonden naar een adres naar keuze: alleen de achteras of alle vier de wielen. Het hangt ervan af hoe flamboyant de bestuurder zich wil gedragen. Daarbij hoort een interieur dat je zo zonder aanpassingen kan aanbieden bij een wedstrijdorganisatie voor keuring. Noodbrandblusser incluis. En ondanks dat alles, is hij toch gewoon straatlegaal.
Elk exemplaar wordt op maat gemaakt. Een prijs is niet bekend, maar er kruipen duizenden werkuren in de ombouw. Het is dus zonder meer een dure grap.