Kijken we er de overheidscommunicatie in ons land op na, dan wordt de nadruk eerder eenzijdig gelegd op het beperken van de snelheid. Sterker nog, een campagne van Vias, “word control cruiser”, lijkt zelfs aan te moedigen om anderen te dwingen wat aan hun overdreven snelheid te doen. Traag rijden, is echter eveneens gevaarlijk. In Engeland blijkt uit het cijfers van het ministerie van Transport, dat het aantal doden en gewonden door te traag verkeer er de jongste jaren gevoelig toenam.
Te traag rijden is gevaarlijk
De officiële cijfers van vorig jaar wijten er 2 verkeerdoden, 26 ernstig gewonden en nog eens 132 lichtgewonden aan ongevallen die veroorzaakt werden door te langzaam rijdend verkeer. Rijden onder de snelheidslimiet leidt vaak tot bumperkleven, onverantwoorde inhaalacties, frustratie en verkeersagressie. Dat geldt ook wanneer de maximumsnelheid op een bepaalde plek onnatuurlijk laag is.
Een te zware belading, nervositeit, een gebrek aan zelfvertrouwen en opzet zijn de meest voorkomende redenen voor te traag verkeer.
Mag je zo traag rijden als je wil?
In de meeste landen riskeer je een boete wanneer je te traag rijdt. Dat is ook voor ons land het geval. Te traag rijden is een overtreding van de eerste graad. In de Belgische wetcode staat dat geen enkele bestuurder de normale gang van andere bestuurders mag hinderen door abnormaal traag te rijden zonder geldige reden.
Alleen op snelwegen is een minimumsnelheid opgelegd. Die bedraagt 70km/u, maar recent gingen stemmen op om die tot 80km/u op te trekken. In België worden jaarlijks zo’n 650 bestuurders bekeurd voor het rijden aan een onaangepast lage snelheid.