Opel en Vauxhall hebben nog maar net vlaggenschip Insignia verder verfijnd. De ingrepen een facelift noemen gaat eigenlijk al te ver. Maar het topmodel bij de Duitse autobouwer kan er nog wel even tegen. Achter de schermen wordt intussen al gewerkt aan de opvolger. Die zou wel eens helemaal anders kunnen zijn.
De SUV voorbij
Uit cijfers van analysebureau Jato blijkt dat het aandeel van de SUV nog steeds gestaag groeit. Tegelijk is er voor het eerst in een decennium sprake van een groeivertraging. Eén zwaluw maakt natuurlijk de lente niet, maar de sector stelt zich wel stilaan de vraag wat de klant wil na de SUV. Van een terugkeer naar traditionele koetswerktypes, lijkt echter geen sprake. Die zijn, in tegenstelling tot de SUV, rationeel en daar zit de sector niet op te wachten. Er is Immers meer geld te verdienen met een irrationele auto. Een SUV is ook gevoelig duurder dan een conventioneel koetswerktype, hoewel het technische onderscheid (en de daarbij horende kost) inmiddels al lang verdwenen is. “De SUV is een volwassen concept”, heet dat in marketingtermen.
Tussen monovolume en crossover
Dat zegt natuurlijk niets over het spoor dat Opel voor de Insignia wil volgen. Maar het Britse magazine AutoExpress, heeft er wel al één en ander over losgepeuterd bij Vauxhall-directeur Stephen Norman. Daar klinkt het dat de volgende Insignia een heuse crossover wordt. Niet tussen een conventionele berline en een SUV, maar precies tussen een SUV en een monovolume. Het recept dat Renault ook gebruikte voor de huidige Espace. Het zal gebaseerd zijn op de modulaire EMP2-structuur van de PSA-groep en er wordt gewag gemaakt van een flinke groeischeut. Bij Opel wordt het onderstel in kwestie momenteel al gebruikt onder de Grandland X.
Verkoop van Opel Insignia stuikt in elkaar
Opel verkoopt almaar minder Insignia. In 2009 gingen er nog bijna 140.000 van over de toonbank. Vorig jaar waren dat er nog 67.000. Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar zakte het cijfer echter nog veel verder weg. Tot en met oktober zijn er amper 40.000 van aan de man gebracht.